- En god start på høsten

Onsdag og torsdag forrige uke var bispedømmets trosopplærere samlet til seminarer, fellesskap og inspirasjon på Solborg folkehøgskole. - Viktig å treffes, syntes deltakerne.

Bildetekst: F.v.: Anita Skretting, Ingfrid Time Nærland, Ragnhild Hanssen og Cathrine Eide var godt fornøyde med både faglig innhold og fellesskap på Trosopplæringssamlingen.

- De rundt 90 påmeldte fikk med seg et mangfold av ulike temaer som handlet om trosopplæring som menighetsutvikling, fokus på tjenesten og hvordan man kan se egne muligheter i den, bibeltime og gudstjeneste. Det ble også fokusert på fadderrollen, bruk av litteratur i trosopplæringstiltakene og barne- og ungdomskultur. Godt fellesskap og måltider er også en viktig del av disse dagene, forteller trosopplæringsrådgiver i Stavanger bispedømme Cecilie Bakkene Pedersen.

I en kaffepause utenfor resepsjonen på Solborg folkehøgskole treffer vi kateket i Gausel Anita Skretting, kateket i Bryne, Time og Undheim Ingfrid Time Nærland, menighetspedagog i Time og Undheim Ragnhild Hanssen og menighetspedagog i Lura Cathrine Eide. De er godt fornøyde med muligheten for å samles og få undervisning om eget fagområde.

- Dagen i går var så bra! Det var en sterk åpning på dagen, Ove Sjursens engasjement smitta, forteller Anita Skretting. Sjursen er sokneprest i Vedavågen menighet, og hadde en innledning til samlingen om trosopplæring som menighetsutvikling.
- Dette er en god start på høsten! Fint å få med seg inn i arbeidet, synes Ragnhild Hanssen.
- Trosopplæringsforumet er god inspirasjon til å fortsette med det vi gjør. Vi er mange som holder på med det samme, da er det viktig å samles, konstaterer hun.
- Ja, dette er en skikkelig "oppstarts boost" smiler Ingfrid Time Nærland.
Cathrine Eide har ikke vært på forumet før, og synes samlingen ble desto viktigere.
- Det er mye nytt i ny jobb, så her var det fint å komme og høre og bli inspirert. Spesielt Kjell Børge Tjemslands innlegg om bønn gjorde inntrykk, forteller hun.

- Ungdom trenger veiledning
En av bidragsyterne på forumet var psykologspesialist Liv Sand, med foredraget "Prosjekt perfekt".
- Å være tenåring har alltid vært utfordrende. Man er for ung og for gammel samtidig, og i en formings fase der man både vil være lik de andre, og vil være seg selv, sa hun.
- Tenåringstiden er en overgang og en brytningstid, der det er flere risikofaktorer for psykiske lidelser. I dag føler mange at man må være vellykket på alle områder i livet. Både innen sport, helse, være skoleflink og ha mange venner. Det blir lett å måtte strebe for å holde høyt nivå, sa Sand.
Hun trakk fram triste trender i tiden som modellkurs for fireåringer og "skinny jeans" for ettåringer.
- Vi blir blinde for hvorfor dette ikke er greit. Denne usunne tankegangen sniker sniker seg inn i samfunnet vårt, sa hun.
- Ungdom trenger mer veiledning enn man tror. Dette er en viktig invitasjon til dere som møter barn og unge i sammenhenger der det er naturlig å snakke om hvordan det er på innsiden, sa Sand.
- Å finne mening i noe større enn seg selv kan endre fokus utover. Politisk og samfunnsmessig engasjement blant unge kan dessuten bidra til å endre den underliggende situasjonen som skaper prestasjonsjaget, mente Sand.

Foredraget Prosjekt perfekt ligger nederst på denne siden.

- Trenger å utvikle en fadderteologi
Et annet innslag på forumet hadde kateket Marit Sofie Teistedal Vikre. Hun skrevet masteroppgave om fadderrollen, og har levert et forslag til "fadderteologi".
- Kirken trenger å utvikle en fadderteologi som treffer bredden av faddere, sa hun, og trakk fram kritiske punkt som ubevissthet rundt utdeling av faddermateriale, og en manglende inkludering av fadderene i trosopplæringen.
- På hvilken måte kan kirken påvirke og bevisstgjøre valg av faddere? Hvordan jobbe tverrfaglig for å bidra til å gi fadderne frimodighet og økt bevissthet om rollen? var noen av spørsmålene hun utfordret forsamlingen med.

Vikre fortalte at mange av forestillingene rundt det å velge fadder i dag henger igjen i flere hundreår gamle skikker, som egentlig er gått ut på dato. Slik som at faddere er de som skal stille opp hvis foredre faller fra. Å bli valgt som fadder handler også om ære og blir oppfattet som en fin gest fra foreldrene.
- Det er stor raushet fra kirkens side når det gjelder å godkjenne faddere. De skal få være seg selv. Tillitsforholdet de har til foreldrene veier tynge enn å skulle forvente at de bidrar til trosopplæringen, mente Vikre.
Hun selv kunne tenke seg at kirka var enda tydeligere i sin forventning til fadderne, og spesielt oppgaven det er å be for barnet.
- Vi kan gi ut materiale og være i kontakt med dem og styrke dem som faddere i stedet for å si at de ikke er gode nok for å drive trosopplæring, sa Vikre.

Foredraget hennes ligger nederst på siden.