- Overrasket over hvor mange som er interesserte i kirka

Da Leiv Karsten Medhaug ble med i menighetsrådet, oppdaget han hvor mange som faktisk var interesserte i kirka. - Folk tar kontakt og er engasjerte.

Godt oppmøte fra Vikedal, Sandeid, Ølen og Bjoa på valgkurs. Fra venstre: Anny F. Øverland, Andreas Andreassen, Johan Georg Vestbø, Per Ølfarnes, Leiv Karsten Medhaug, Rune Vestbø, Guri Gjerde og Gerd Ellinor Eikje.

Forberedelsene til kirkevalget er i full gang. De første valgkursene for menighetsråd i Stavanger bispedømme er avholdt, og rådene begynner å venne seg til rollen som valgstyre - med ansvar for å avholde kirkevalget i sitt sokn.

På tirsdag var råd fra Karmøy prosti og Haugaland prosti samlet til kurs i Haugesund.

- Velkommen til dugnad! innledet assisterende stiftsdirektør Gunnar Rønnestad kveldens undervisning.
Kirkevalget er et stort felles løft, et samarbeid der frivillige rådsmedlemmer er grunnsteinen for å etablere nominasjonskomiteer, rekruttere nye til å stå på lister og avholde selve valget.

- En positiv overraskelse
På kurset var rådsmedlemmer fra Vikedal, Sandeid, Ølen og Bjoa i Haugaland prosti på plass for å lære. De fleste av dem begynner å nærme seg slutten på sin aller første periode i et menighetsråd.

- Hvordan har det vært å være i menighetsrådet?
- Det har vært kjekt! Vi har hatt et godt fellesskap oss imellom, selv om vi er ulike. Og vi har stått på som galne, smiler Gerd Ellinor Eikje fra Vikedal.

- Ja, det nytter ikke å si at det ikke er så mye arbeid å være med i rådet når vi skal rekruttere nye, konstaterer Guri Gjerde, også fra Vikedal.
- Jeg gikk inn i dette av pliktfølelse, for å ta i et tak. Men å sitte i rådet har vært en positiv overraskelse! Det har rett og slett vært kjekt, sier Gjerde.

- Alle er nødvendige
Anny F. Øverland er også med i menighetsråd i Vikedal.
- Vi har jobbet hardt for å få flere til å komme til gudstjeneste. Likevel er det ikke alltid så mange som kommer søndag formiddag, selv om vi steiker vafler og står på. Men det er viktig at kirka blir brukt til flere ting enn gudstjeneste, som til konserter. Da kommer folk!

- Hvordan ser dere på å skulle gå igang med å finne nye til å stå på valglista?
- Vel, vi visste jo at denne jobben ville komme. Det er en utfordring som er vårt ansvar, det er bare å gå igang. Men det å finne folk blir det springende punktet. De står ikke akkurat i kø ute på bygda, sier Andreas Andreassen fra Vikedal.

- Likevel, alle er nødvendige, alle kan gjøre en jobb. Det kan bli endel arbeid som faller på menighetsrådet, da er det viktig å delegere, sier Leiv Karsen Medhaug.

Ungdomsarbeid og trosopplæring
- Hvorfor ble dere selv med?
- Jeg selv ble engasjert av alt som skjer i trosopplæringa. Det er veldig spennende å se hva en nå får til sammen med barn og unge, sier Per Ølfarnes fra Ølen og Bjoa.
- Ungdomsarbeidet var grunnen til at jeg ble med, forteller Andreassen.

- Det er viktig å få fram at man kan gå inn i dette uten å være aktiv kirkegjenger. Jeg snakker av egen erfaring, sier Rune Vestbø.
- I bygda er kirka som en institusjon, det er mange som engasjerer seg uten at de går jevnlig til gudstjeneste av den grunn, sier Andreassen.

- Ja, når vi inviterer til dugnad i kirka, kommer det alltid godt med folk, sier Johan Georg Vestbø fra Sandeid.

Ny prest og nytt kjøkken
- Jeg har blitt overrasket over hvor mange som er interessert i kirka i forhold til hvor mange som går på søndagen. Folk tar kontakt og er engasjerte, spesielt i bygg og kirkegården, forteller Leiv Karsten Medhaug fra Ølen og Bjoa sokn.
- Ja, akkurat hvor stort engasjementet er blant folk så vi da lynet slo ned i kirketårnet! Da kom de på banen, forteller Rune Vestbø.
- Det er lett å mene mye om kirka uten å være med. Da er det bedre å engasjere seg og bli med i menighetsrådet, synes Vestbø.

- Hva er dere mest fornøyd med å ha fått til?
- Jeg er fornøyd med å få vært med å tilsette nye prest, sier Per Ølfarnes.
- Å ha fått på plass nytt kjøkken til ungdomsklubben! smiler Gerd Ellinor Eikje.

Her kan du lese mer om kirkevalget 2019 og finne ressurser for både menighetsråd og ansatte.

Nederst på siden er lenke til presentasjonen som blir holdt på valgkursene for menighetsråd.