Fagdag Ungdom om kirken og klimaopprøret

DENNE FAGDAGEN ER DESSVERRE AVLYST. Hva er kirkens ansvar rundt klima og miljø? Hvordan møter kirken ungdommens klimaopprør? Fagdag Ungdom 12. mars på VID Stavanger tar opp aktuelle spørsmål.

Ungdomstinget i 2019 tok opp saken "Kirkens forvalteransvar". Ungdomsrådet som da ble valgt, bidrar på årets Fagdag Ungdom.

Den siste tiden har mediebildet vært sterkt preget av et globalt ungdommelig klimaopprør, som både engasjerer og motiverer til handling blant den yngre generasjonen.

Hvordan møter kirken dette engasjementet og det grønne skiftet?

Hva er den teologiske begrunnelsen for kirkens ansvar rundt miljø og klima?

Hva skjer når en leser bibelen med økoteologiske briller?

Hvilke verktøy og tiltak kan vi som lokal kirke iverksette i møte med den sterke ungdomsbevegelsen og vårt forvalteransvar? Hvordan kan dette styrke den lokale menighet og ungdomsarbeidet?

Vi får hjelp til å besvare disse og flere spørsmål ved følgende innledere:

• Bård Mæland - professor i systematisk teologi og rektor på VID vitenskapelige høyskole
  • Anna Rebecca Solevåg – professor i Det nye testamentet og leder for senter for misjon og globale studier ved VID vitenskapelige høyskole
  • Per Ivar Våje – Seniorrådgiver, klima og miljø, Kirkerådet
  • Ungdomsrådet i Stavanger bispedømme
  • Eivind Kråvik – Ungdomsprest Bogafjell menighet

Fagdag Ungdom er et årlig arrangement der vi tematiserer aktuelle problemstillinger knyttet til arbeid for og med ungdom. Fagdagen er et samarbeid mellom VID Stavanger og Stavanger bispedømmeråd. Arrangementet er åpent for alle, men er tilrettelagt for ansatte og frivillige i menighet som arbeider med ungdom, og for studenter på VID.

Plakat med programmet for dagen.

Arrangementet koster 200,- kroner og varer fra 09.30-15.00.

Dagen er gratis for VID-studenter.

Påmelding til fagdagen skjer her.