Åpning av Kystpilegrimsleden

Kystleden fra Egersund til Trondheim er nå offisielt godkjent som nasjonal Olavsled og europeisk kulturvei. Åpningsfesten er 2.-3. juni, og skjer både i Stavanger, på Utstein, via Skudeneshavn og på Avaldsnes. Påmeldingen er nå stengt.

Den vakre Risør II, en restaurert Colin Archer redningsskøyte, skal ta pilegrimene med sjøveien fra Stavanger til Avaldsnes. Foto: Rune Nylund Larsen.

Første helga i juni skjer årets store begivenhet for alle som er interessert i pilegrimsreiser, lokal historie, kultur og natur! Under finner du siste versjon av programmet.

Festen er åpen for alle interesserte, og man kan melde seg på hele eller deler av arrangementet.

Påmeldingen er nå stengt.

PROGRAM ÅPNINGSFEST FOR KYSTPILEGRIMSLEIA
(Vi tar forbehold om endringer)

Lørdag 2. juni - Stavanger

09.00: Pilegrimsvandring fra Limahaugen (Ullandhaug ved Jernaldergården) til Stavanger domkirke.

10.30: Program i Stavanger domkirke.

11.00: Samling i Stavanger sjøfartsmuseum, Loftet. Informasjon om kystpilegrimsleia ved Harald Olsen.
Vandring til Skansekaien for ombordstigning i båtene: Risør II, Riskafjord og Caroline af Sandnes.

12.00:  Avreise med båt.

Lørdag 2. juni - Utstein/Fjøløy

15.00:     Båtene ankommer Fjøløy.

15.10:     Program med velkomst ved ordfører.

15.15:     Servering av varm mat.

16.00:     Pilegrimssporlek på Fjøløy.

18.15:     Pilegrimsmesse / kveldsbønn i Klosterkirka m/ konst. biskop Anne Lise Ådnøy.

19.00:     Kveldsmat på Pilegrimsgarden.

20.00:     Avreise fra Finnesand, ved hotellet. Enten med bår til Skudeneshavn eller med buss til Stavanger.

Søndag 3. juni - Avaldsnes

08.45:     Bussavgang fra Avaldsnes til Skudeneshavn, for dem som vil være med til Avaldsnes på båt.

09.30:     Båtavgang fra Skudeneshavn til Avaldsnes.

12.30:     Ankomst båter Bukkøy.
               Oppmøte for de som vil være med på denne del av programmet fra Bukkøy.
               Pilegrimsvandring til Olavskirken, ledet av Helge Gaard og Marit Synnøve Vea.

13.15:     Program i kirken

14.00:     Lunsj på Historiesenteret, "Vikingsodd".

14.45:     Program med omvisning på Norvegen historiesenter.

16.30:     Slutt.

Det blir mulig å ta Kystbussen fra Avaldsnes ca. kl 16.45 for de som skal til Sørfylket.

Medvirkende under de ulike arrangementene er blant annet:
Harald Olsen, Borge Harestad, Anne Lise Ådnoy, Kjetil Aano, Ole Hodnefjell, Den nasjonale pilegrimskvartetten,
Helge Gaard, Arnfinn Tobiassen, Marit Synnøve Vea

Med på festen blir blant andre:
Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, konstituert biskop Anne Lise Ådnoy og ordførerne i de tre kommunene Stavanger, Rennesøy og Karmøy.

Du kan vare med på hele programmet eller bare det som passer for deg. Se forklaring på de ulike pakkene i under påmeldingen.
Reis gjerne med egen bil om du foretrekker det, eller bli med i båtene.
Vi har begrenset antall plasser med ca 100 deltakere.

Arrangører:
Rogaland fylkeskommune, Stavanger bispedømmeråd, Stavanger kommune, Rennesøy kommune, Karmøy kommune, Stavanger turistforening, Utstein Pilegrimsgard, Nordvegen historiesenter, menighetene og andre lokale aktører.