En unik anledning til å skape stolthet og glede

I 2025 feirer Stavanger bispedømme, Stavanger domkirke og Stavanger by 900 år. Jubileet er en unik anledning for til å skape stolthet og glede over kirken!

Barn og unge er en særskilt målgruppe for jubileumsfeiringen. Her representert ved Tjensvoll-konfirmanter høsten 2020. Foto: Andreas Borge Håmsø

Hva har det betydd for byen og regionen at det gjennom 900 år har blitt feiret gudstjeneste og at velsignelsen har blitt lyst hver søndag? At mennesker har kommet til kirken både ved de små og de store begivenhetene i livet? Kirken og kristne har brydd seg og engasjert seg i menneskene rundt seg, i lokalsamfunnet og i verden. Hva og hvem hadde vi vært uten alt dette?

Les om jubileet og finn ressurser til feiringen her.

Men jubileet er ikke bare en mulighet til å se bakover. Det er også en mulighet til å se utover og fremover, og stille spørsmål rundt kirkens og kristendommens rolle i dag.

Hvilken plass skal religion spille i vårt samfunn i vår tid? Hvordan kan nye generasjoner gjøre kirke og kristen tro til noe som er deres?  Alt dette og mye annet handler det om når vi feirer jubileet i 2025.

Diakoni som hovedtema

Prosessen med å finne et godt og bredt hovedtema for jubileet begynte tidlig, og i februar 2022 satte kirkens hovedkomite for jubileet ned en arbeidsgruppe for dette. Gruppen hadde som oppgave å definere innhold og utforming av «diakoni» som hovedtema for jubileet.

Høsten 2022 leverte gruppen en foreløpig rapport, der det blant annet ble foreslått at målet med jubileets hovedprosjekt er at Folk i Rogaland forstår seg selv som medmennesker som deler Guds kjærlighet gjennom nestekjærlighet og likeverd der de er. Delmål: Å fortelle om kirkens sosiale engasjement i historie og nåtid og vise menighetenes og institusjonens betydning i samfunnet. Å inspirere til å være kirke i og for verden: fortsette med og fornye det sosiale engasjementet i menighetene.

Barn og unge særskilt målgruppe

Mye vil skje rundt Domkirken som er ferdig oppusset til 2025, men jubileet skal også merkes vidt omkring i hele bispedømmet: fra sør i Hauge i Dalane til Hjelmeland og nord i Haugesund.

Domkirken
Domkirken og bispedømmet feirer begge 900 år i 2025.

De tre kirkelige aktørene, Stavanger bispedømmeråd, Stavanger kirkelige fellesråd og Domkirken og St. Petri menighetsråd, har inngått en samarbeidsavtale. I avtalen heter det at "Kirken ser dette som en unik strategisk mulighet til å feire folkekirkens betydning gjennom århundrene og til å gjenoppdage Domkirken og dens betydning som en åpen kirke med Jesus Kristus i sentrum. Jubileumsfeiringen skal bidra til å vise en kirke som tror, bryr seg, åpner, deler og inviterer. Barn og unge er en særskilt målgruppe for jubileumsfeiringen."

Hele bispedømmet jubilerer

Det er nedsatt en hovedkomite for kirkens jubileumsmarkering. Biskop Anne Lise Ådnøy er leder for komiteen, som består av representanter fra de tre kirkelige aktørene.

Inger Vagle er prosjektleder for kirkens jubileumsfeiring.

Prosjektleder Inger Vagle

Stavanger by feirer også 900 år i 2025 og Den norske kirke vil sammen med Universitetet i Stavanger være medarrangører og samarbeidspartnere for Stavanger kommune i jubileet.