Kirken og kunsten - gode og inspirerende videoforedrag

I mars 2018 arrangerte Rogaland kunstsenter, Stavanger kirkevergelag og Stavanger bispedømmeråd seminaret «Kirken og kunsten». Her finner du videoforedrag fra seminaret.

Hana kirke, Sandnes. Utsmykning: Per Odd Aarrestad. Foto: Gunn Heidi Dybdahl.

Til alle tider har kirkene vært fylt av kunst. Kunstnere har utsmykket kirkerom og formidlet kirkens fortellinger gjennom ulike kunstuttrykk. I mars 2018 arrangerte Rogaland kunstsenter, Stavanger kirkevergelag og Stavanger bispedømmeråd seminaret «Kirken og kunsten». Seminaret ble et spennende og nyttig møte mellom kunstnere og forvaltere og brukere av kirkebygget. I løpet av dagen ble ulike tema rundt kunstnerisk utsmykking av kirkerommet belyst.

Via denne lenken får du tilgang til videoforelesninger fra seminaret.

- Vi er veldig glad for det samarbeidet vi har fått med Rogaland kunstsenter ved å planlegge og gjennomføre dette seminaret. Vi vil anbefalte at det opprettes samarbeid mellom bispedømmene og de 15 kunstsentrene som finnes i landet. Gjennom dem kan vi i kirken bli klar over den ressursen de kan være gjennom sin kompetanse og nettverk til en bredde av kunstnere. Det er ønskelig at kirken får et så stort tilfang på kunstnere som mulig. For at en kunstner skal komme i betraktning for utsmykking i en kirke, er det viktig at de forstår det særegne ved å utsmykke kirkerom. Her har kirken et ansvar for å gi denne kompetansen, og vi tenker at kunstsentrene kan ha en sentral rolle i å få denne kompetansen ut. Vi ser fram til å fortsette samarbeidet med Rogaland kunstsenter, sier kulturrådgiver Ragnhild Halle.

Sentrale spørsmål er:

• Hva ønsker kirken av kunsten i dag?
  • Hva tenker kunstnere om å utsmykke kirkerom?
  • Hvordan skal vi gå fram når kirken skal utsmykkes?