Seks kandidater til å bli biskop i Tunsberg

Tunsberg bispedømmeråd nominerte 12. mars fem kandidater til ny biskop i Tunsberg. En sjette kandidat ble tilleggsnominert 4. april.

Disse seks er nominert til å bli ny biskop i Tunsberg: Kjetil Haga, Ragnhild Jepsen, Sølvi Kristin Lewin, Øystein Magelssen, Jan Otto Myrseth og Merete Thomassen.

De nominerte er, i alfabetisk rekkefølge:

• Kjetil Haga, domprost i Tønsberg, født 16. juli 1967.
  • Ragnhild Jepsen, domprost i Nidaros, født 4.november 1969.
  • Sølvi Kristin Lewin, prost i Larvik, født 23. januar 1971.
  • Øystein Magelssen, generalsekretær, Norges KFUK-KFUM, født 20. mai 1966.
  • Jan Otto Myrseth, domprost i Bergen, født 2. juli 1957.
  • Merete Thomassen, førsteamanuensis i liturgikk ved Det teologiske fakultet, født 15. mars 1966.

>> Last ned større utgave av bildet ovenfor

Per Arne Dahl som ble vigslet til biskop i Tunsberg i september 2014, går av sommeren 2018.
- Jeg vil benytte anledningen til å takke dagens biskop Per Arne Dahl for hans gode og inspirerende tjeneste i Tunsberg og i Den norske kirke, sier leder i Tunsberg bispedømmeråd, Lill Tone Grahl-Jacobsen.

Ny biskop tilsettes på Kirkerådets møte i Tønsberg 6.-8. juni.

Mer om de nominerte, i alfabetisk rekkefølge:
(Klikk på bildene for større utgaver)

Kjetil Haga - klikk for større utgaveKjetil Haga
Født: 16. juli 1967
Nåværende stilling: domprost i Tønsberg.
Kjetil Haga har vært kirkefagsjef i Borg bispedømme, kapellan i Råde og ungdomsprest i Voie. Han har i tillegg ledererfaring som kretssekretær i KFUK-KFUM Østfold, avdelingssjef og stedfortredende forhandlingssjef for sykehuset i Østfold. Han har også vært spesialrådgiver ved sykehuset i Østfold.

>> Les CV og intervju med Kjetil Haga (pdf).

Ragnhild Jepsen - klikk for større utgaveRagnhild Jepsen
Født: 4. november 1969
Nåværende stilling: domprost i Nidaros.
Ragnhild Jepsen har vært domprost i Nidaros siden 2011, og før det virket som sokneprest og kapellan i Nidaros domkirke før det. Hun har vært kapellan i Åmot og jobbet som kateket i Tanum kirke i Bærum. Hun har også vært Kirkerådets utvalgssekretær for «Vigsling av kantorer».

>> Les CV og intervju med Ragnhild Jepsen (pdf).

Sølvi Kristin Lewin - klikk for større utgaveSølvi Kristin Lewin
Født: 23. januar 1971.
Nåværende stilling: prost i Larvik.
Sølvi Kristin Lewin har vært sokneprest i Ramnes og Undrumsdal, og Kapellan i Nittedal. Hun har også vært kapellan og kateket i Nittedal. I tillegg har hun vært misjonær på Madagaskar for Det norske misjonsselskap.

>> Les CV og intervju med Sølvi Kristin Lewin (pdf).

Øystein Magelssen - klikk for større utgaveØystein Magelssen
Født: 20. mai 1966
Nåværende stilling: Generalsekretær, Norges KFUK-KFUM.
Øystein Magelssen har vært generalsekretær i Norges KFUK-KFUM siden 2015. Han har tidligere vært prost i Drammen og prost i Hallingdal. Han hadde på 1980- og 90-tallet ulike stillinger i Norges KFUK-KFUM, og var organisasjonens styreleder fra 2011 til 2015. Magelssen er leder av representantskapet for Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep og har vært styreleder for Stiftelsen Kirkens Familievernkontor i Hallingdal.

>> Les CV og intervju med Øystein Magelssen (pdf).

Jan Otto Myrseth - klikk for større utgaveJan Otto Myrseth
Født: 2. juli 1957.
Nåværende stilling: domprost i Bergen.
Jan Otto Myrseth har vært prost i Ringerike, sykehusprest på Ringerike og sokneprest i Norderhov. Han har også arbeidet som lærer i homiletikk ved Menighetsfakultetet og som timelærer i det nye testamentet ved Bibelskolen i Oslo.

>> Les CV og intervju med Jan Otto Myrseth (pdf).

Merete Thomassen- klikk for større utgaveMerete Thomassen
Født: 15. mars 1966.
Nåværende stilling: førsteamanuensis i liturgikk ved Det teologiske fakultet.
Merete Thomassen har jobbet som prostiprest i Østre Romerike prosti, og som sokneprest i Sørum. Hun har også vært sykehjemsprest på Lambertseter, Oppsal og Langerud sykehjem, i tillegg til å ha vært prest i Kirkens ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.

>> Les CV og intervju med Merete Thomassen (pdf).

Området som dekker Vestfold og Buskerud fylker ble skilt ut som eget bispedømme fra Oslo bispedømme i 1947. I 1948 ble Tunsberg bispedømmes første biskop valgt.

Tidsplan for nominasjon og tilsetting av biskop i Tunsberg 2018:

4. april
Kirkerådet sender brev til de stemmeberettigede om å avgi sine stemmer på de nominerte, med frist 3. mai.
Disse kan avgi sine stemmer:
- menighetsrådene i Tunsberg bispedømme,
- prester i offentlig kirkelig stilling i Tunsberg bispedømme,
- vigslede kateketer, diakoner og kantorer i offentlig kirkelig stilling i Tunsberg bispedømme,
- prostene i alle bispedømmene,
- professorer i teologiske fag ved de teologiske fakultetene og ledere av praktisk-teologiske utdanninger ved Det praktisk-teologiske seminar, Det teologiske Menighetsfakultet, Misjonshøgskolen og Kirkelig utdanningssenter i nord.

4. mai
Kirkerådet offentliggjør av resultatet av avstemningen.

Innen 23. mai skal Tunsberg bispedømmeråd og alle biskopene gi uttalelse om hvem de gir sin støtte til blant de tre som fikk størst tilslutningen i avstemningsrunden 4. april - 3. mai.

Kirkerådet gjennomfører intervjuer med de tre kandidatene 15. og 16. mai.

På Kirkerådets møte i Tønsberg 6.-8. juni tilsettes ny biskop i Tunsberg.

Kontaktpersoner:
Lill Tone Grahl-Jacobsen, leder av Tunsberg bispedømmeråd