Dagsretreat på Årstahiti

Lørdag 31. august var det dagsretreat på Årstahiti, med tema "Å finne spor av Gud når Han føles fraværende".

Foto: Marianne Magnussen

Det å føle at Gud er langt borte, er mer vanlig blant kristne enn man kanskje er klar over. Bibelen, salmeboken og åndelig litteratur gir oss eksempler på mange som har hatt det slik, og vi så sammen på ulike årsaker. Egentiden kunne man bruke til å jobbe videre med det som var mest relevant, hvile i stillhet eller snakke med Gud om andre ting. Midt på dagen hadde vi en stille middag.

Årstahiti var godt egnet til en gruppe av vår størrelse. Gåturen ut fungerte som en pilegrimsvandring der man kunne forberede seg på retreaten. Peisen som knitret, de store vinduene i stuen med natur og sjø rett utenfor og det enkle, hyttekoselige preget, var til hjelp for å finne roen. Soverommene fungerte som lønnkammer, der man kunne gå inn og lukke døren for å være alene med Gud. Vi hadde også samtalerom for de som ønsket det.

På kvelden kunne man dele det man hadde fått ut av dagen. Det var mange fine ting som ble delt, og det viste seg at retreaten hadde gitt en nyttig fordypning, enten man kom på grunn av temaet eller man bare ønsket å bruke dagen sammen med Gud i en retreatramme.