Konfirmasjon

Konfirmasjon i kirken handler om å utforske kristen tro og livets store spørsmål. Du er velkommen til konfirmasjon i kirken uansett om du tror, tviler eller bare er nysgjerrig.

Konfirmasjon

Ordet konfirmasjon kommer av det latinske verbet confirmare, som betyr å styrke, bekrefte, stadfeste eller «å gjøre sterk». I konfirmasjonstiden får du lære mer om Gud og deg selv. Vi snakker om livet – om gleder og utfordringer. Bli med på en spennende reise frem til den høytidelige konfirmasjonsdagen! Vi i kirken gleder oss til å ta imot nye konfirmanter fra høsten av!

Tidsrom
Konfirmasjonstiden i Fridalen menighet følger skoleåret, fra september til mai. I juni, før konfirmasjonstiden starter, er det innskriving/påmelding.
Konfirmantarbeidet er i samarbeid med Årstad menighet.

Aktiviteter
Som konfirmant er man med på konfirmantsamlinger, aktivitetsgrupper (Ten-Sing eller ungdomsklubb), konfirmanttur, gudstjenester, Fasteaksjonen (Kirkens Nødhjelps årlige innsamling like før påske) og mer.

Konfirmasjonen
Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter.

Dato for konfirmasjonssøndag
Konfirmasjonssøndagen i Fridalen er første søndag i mai. (De årene 1. mai er en søndag er konfirmasjonssøndagen 2. søndagen i mai).

Ikke døpt?
Hvert år ønsker en del ungdommer som ikke er døpt å være med på konfirmasjonsforberedelsene. Til deg som ikke er døpt: Du er hjertelig velkommen til å være med, så kan du bestemme deg underveis om du vil bli døpt og konfirmert. Vi tar kontakt med de det gjelder og finner en søndag som passer.

Påmelding av konfirmant  i Fridalen:
Påmelding som konfirmant skjer via internett. Lenke til denne siden vil ligge i en artikkel som blir lagt ut på nettsiden og vil være tilgjengelig fra ca mai og til tidlig høst.

For mer informasjon ta kontakt med Eli-Johanne Rønnekleiv (se kontakt info lenger nede på siden).