Utstilling med ikoner av Solrunn Nes

I Storetveit kirke står det for tiden en salgsutstilling med verk av Norges fremste ikonmaler, Solrunn Nes. Onsdag 26.juni, kl 11.00 -14.00, kan du møte henne i kirken og se hvordan hun arbeider fram kunstverkene sine.

Ikon-kunstner Solrunn Nes i arbeid. (Foto: privat)

Søndag 2.juni åpnet større utstilling med ikoner malt av Solrunn Nes. Dette er en spennende utstilling med flere motiver fra bibelske scener og hendelser. Blant annet er det 20 ikoner med utgangspunkt i Rosenkransen og flere ikoner fra hendelser i Det gamle testamentet og kirkens historie og en egen salgsutstilling i sidekapellet.

Ikonkunster Solrunn Nes, er den fremste ikonkunstneren i Norge og har blant annet fått opplæring i ikonmaling i Finland, tatt kunsthistorie hovedfag ved Universitetet i Bergen og har hatt gresk statsstipend på Kunstakademiet i Athen. Hun har hatt flere kunstutstillinger, og mange av hennes ikoner henger i ulike kirker i Norge og i utlandet – og nå i en utstilling i Storetveit kirke.

Et nyere ikon som Solrunn Nes har gjort er ikonet som det er bilde av i ingressen. Motivet er Kristus som blir korsfestet, men det er en ung Kristus med fangeklær, et brukket gevær, de greske bokstavene for Jesus Kristus er tatovert på underarmen slik fanger får sine nummer tatovert inn.  Over brystet sår det skrevet «Immamuel» som betyr at «Gud er med oss, han er en av oss». Geværet er av type AG3 og brukket i stykker, det samme er spydet. Med fargene i det ukrainske flagget får det oss til å tenke på det som skjer i Ukraina.  Okkupasjonen av ukrainsk territorium gjorde et dypt inntrykk på kunstneren, og her ser vi hennes måte å formidle noe om det ved å bruke form og uttrykk fra ikonkunsten. Prekenen i gudstjenesten blir et intervju med Solrunn Nes og dette ikonet er noe av tema for samtalen. Ved kirkekaffien blir det mulighet for spørsmål og samtale med kunstneren.

Kirken vil være åpen for publikum på mandager 15-1800 og onsdager mellom kl. 10-1300 og på de fleste søndager mellom kl. 1000-1400. Den vil også være åpen når det skjer ulike arrangement i kirken og det blir markert med at det settes ut en plakat på utsiden av kirken. Ta gjerne kontakt om dere vil se utstillingen ved andre tidspunkt.

For å holde kirken åpen trengs det frivillige som kan sitte vakt og dele ut informasjonsmateriell. Ta kontakt med Jan Helge G. Eggestøl 47806255, je964@kirken.no,  om du har mulighet til det.

I løpet av høsten vil det være to temakvelder, onsdag 4.september og onsdag 2.oktober, med ikoner som tema. Den første om Guds Mor, Veiviseren, og den andre om Kristus som Allhersker, Pantokrator. Solrunn Nes vil holde foredrag og det vil bli musikalske innslag.