Påskefest med Norgespremiere

Som en del av Påskefest 2018 ønsker Bergen domkirke menighet velkommen til en rekke gudstjenester, konserter og kulturarrangementer i påsken.

Påskefest med Norgespremiere

Først ute er konserten med Sankta Sunnivas kammerkor i Bergen domkirke søndag 18. mars. Her vil koret fremføre musikk av blant annet Buxtehude og Wernøe. Koret fremfører også italienske Gabriele Saros vakre
motett Ave Regina.

Palmesøndag 25. mars kl. kan du få med deg Bergen Domkors tradisjonelle palmesøndagkonsert, i år med premiere når St Luke Passion av James MacMillan fremføres i Norge for aller første gang. MacMillans
musikalske språk er krystallklart. Vakre melodiske linjer vever seg sømløst sammen med vrengte, krasse lyder. Pasjonshistorien er fortalt av utallige komponister, men MacMillan evner å levendegjøre teksten på ny. Han tar dessuten ikke for seg bare lidelsen, men peker også fremover mot oppstandelsen og himmelfarten. Orkester og kor brukes kreativt og variert i dette storslagne verket. Jesu stemme, oftest gestaltet av en solist, blir her sunget av Bergen Domkirkes Jentekor. Velkommen til en unik opplevelse i Bergen domkirke med Bergen Domkor, Bergen Domkirkes Jentekor og orkester. Dirigent er Kjetil Almenning.

Parallelt med konserten i Domkirken fremfører
Bergen Operakor og Opera Bergens Orkester Brahm's Ein Deutsche Requiem i Johanneskirken.
Årets pasjonskonsert tilhører et av de mektigste
korverkene, hvor tekstene går direkte inn i enkelt-
menneskets lidelse.

Tirsdag 27. mars er det orgelmeditasjon ved kantor Asbjørn Myksvoll i Johanneskirken.

På Skjærtorsdag, 29. mars vil kantor Karstein Askeland spille orgelkonsert i Mariakirken med temaet orgelmusikk for den stille uke.

Langfredag er det korsvandring i Nykirken kl. 12 - 17.

30. mars er det også Langfredagkonsert i Bergen domkirke. Bergen Domkor med gjester fremfører Passio, et av komponist Arvo Pärts mest populære kirke-
musikalske verk.

På påskeaften, 31. mars er det meditativ orgelkonsert i Bergen domkirke ved kantor Sigurd Melvær Øgaaard. Det er også orgelmeditasjon ved Mario Takei i Johanneskirken.

8. april avsluttes påskefest med konsert i Domkirken. Sigurd Melvær Øgaard spiller orgelkonsert under temaet Alleluia.

• Byrd – Mass for four voices, Fremført som en del av gudstjenesten. Bergen domkor.
25. mars, BERGEN DOMKIRKE
Kl. 11.00

• PÅSKEFEST: KONSERT.
ST. LUKE PASSION.
Bergen Domkor, Bergen
Domkirkes Jentekor og
orkester. Dirigent Kjetil
Almenning. Norgespremiere
25. MARS, BERGEN DOMKIRKE

• PÅSKEFEST: BRAHMS
REQUIEM, OPERA BERGEN
25. MARS, JOHANNESKIRKEN

• PÅSKEFEST:
ORGELMEDITASJON,
ASBJØRN MYKSVOLL
27. MARS, JOHANNESKIRKEN

• PÅSKEFEST: ORGELKONSERT
Orgelmusikk for den stille uke. Karstein Askeland.
SKJÆRTORSDAG 29. mars
MARIAKIRKEN KL. 18.00.

• PÅSKEFEST: KORSVANDRING
PASJONSMEDITASJON, MUSIKK, LESING OG TEKST.
LANGFREDAG 30. MARS
NYKIRKEN, KL. 12.00 - 17.00

• PÅSKEFEST: LANGFREDAGSKONSERT, ARVO PÄRT, PASSIO.BERGEN DOMKOR
30. MARS, BERGEN DOMKIRKE

• PÅSKEFEST: PANGE LINGUA,
- ORGELKONSERT,
SIGURD MELVÆR ØGAARD
31. MARS, BERGEN DOMKIRKE

• PÅSKEFEST: ORGEL-
MEDITASJON, MARIO TAKEI
31. MARS, JOHANNESKIRKEN
KL. 18.00

• KLOKKESPILLKONSERT
6. APRIL, JOHANNESKIRKEN
KL. 12.00

• PÅSKEFEST: ORGELKONSERT, ALLELUIA!
SIGURD MELVÆR ØGAARD
8. april, BERGEN DOMKIRKE