Orgelmeditasjon i Johanneskirken

Bli med på orgelmeditasjon i Johanneskirken i den stille uken. Tirsdag 16. april kl. 12.00 spiller kantor Eivind Berg spiller musikk av Johann Sebastian Bach og Louis Vierne på kirkens store romantiske orgel fra 1894.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Preludium og Fuge i e-moll, BWV 548

An Wasserflüssen Babylon, BWV 653b

Louis Vierne (1870-1937)

Orgelsymfoni nr. 3, op. 28

Bachs preludium og fuge i e-moll er virtuost, meget dramatisk og har store kontraster. Det regnes som et av hans betydeligste orgelverker.

An Wasserflüssen Babylon er et femstemt koralforspill. Teksten er basert på salme 137 «Ved elvene i Babel satt vi og gråt når vi tenkte på Sion.» og beskriver den desperate situasjonen av israelitene i eksil. Stykket er av inderlig, bedende karakter der hver eneste stemme er som en egen melodi.

Vierne hadde ikke noe enkelt liv. Han var født nesten blind, og opplevde i livet mye motstand, noe som speiler seg i hans musikk. Han var organist i Notre Dame de Paris, og er en av de betydeligste symfoniske orgelkomponistene. Viernes 3. symfoni i fiss-moll er harmonisk rik og fylt av store kontraster. Den har allerede fra begynnelsen av en retning fremover, noe som merkes i store deler av symfonien. Verket kulminerer i den blendende Finalen.

Foto: Johannes Siglär