Åpen kirke i juli 2024

Har du lyst å ta en nærmere titt inne i Nesodden kirke i sommer? Da har du nå anledning for å gjøre nettopp det og få i tillegg en omvisning av dyktige representanter fra Nesodden Historielag.

Åpen kirke i juli 2024

Nesodden kirke er bygdas eldste hus! Den har vært samlingssted for nesoddingene helt siden 1100-tallet. I mange hundre år var dette den eneste kirken i Nesodden og Oppegård og hver søndag kom folk gående, ridende og roende hit. Presteskjæret blir den dag i dag brukt flittig og man kan enda forestille seg at båtene kom dit tidlig på søndag morgen med folk i finstasen for å gå i gudstjeneste.

Nesodden Historielaget ønsker gjerne å bidra til at også dagens nesoddinger og andre kan få oppleve denne historiske bygningen. I samarbeid med kirkekontoret på Nesodden inviterer vi dere til besøk og omvisning hver søndag i juli. Nesodden kirke er åpen fra 13:30-15:30

Klarer du å finne den eldste korsfiguren i kirken? Kaster du også en beundrende blikk på utskjæringer i Barokk-stil ved alteret? Har du lyst til å vite litt mer om denne perlen av en middelalderkirke? Kom inn da vell!

Nesodden kirke er en del av Sommerkirken 2021 og det er ingenting i veien for å ta båten din til presteskjæret i sommer! Sommerkirken inviterer til å besøke alle våre 14 kirker i Søndre Follo Prosti gjerne mens man tar seg en tur eller to-tre. Ridende på hest er det kanskje ikke så mange som gjør i sommer, men det er mange som har stålhest (eller carbon for eksempel) så stig på og sykle til Nesodden kirke. Kanskje fra Nesoddbåten, via Skoklefall kirke, og for ordentlige langturer kan man jo sykle videre til Gjøfjell kirke, Drøbak kirke… ja her er det et hav av muligheter.

Åpen i Nesodden kirke fra kl. 13:30-15:30 på alle søndager i juli, i tillegg til søndag 4. august.

Velkommen til alle.