ABC om trosopplæring

Trosopplæringen er et av kirkens viktigste satsingsområder. Her kan du lese litt om hvordan den fungerer. Linker til nesoddkirkens aktivitetene finner du nederst i saken.

ABC om trosopplæring
Trosopplæringen skal legge til rette for at barn og unge skal kunne fastholde sin dåp og utvikle sitt forhold til troen og den kirken de er en del av. Opplæringen skal være en dannelsesprosess der oppdragelse, undervisning, tradisjonsformidling og kristen praksis spiller sammen. Den skal rette seg mot bredden av de døpte i årskullene og tilrettelegges den enkelte. Kirkens trosopplæring vektlegger at kristne med ulik kulturell tilhørighet kan ta del i menighetens tilbud.

Stortingets reform av kirkens trosopplæring ble vedtatt 27. mai 2003. Stortinget ønsker at trosopplæringen i Den norske kirke, på samme måte som den opplæringen som finner sted i andre tros- og livssynsamfunn, skal stimulere til bygging av egen identitet og forståelse av egen kultur og tradisjoner i et samfunn der innslaget av ulike tros- og livssynssamfunn blir stadig rikere. Ved å fostre barn og ungdom som er trygge i sin religiøse identitet, er det grobunn for respekt og toleranse i møte med dem som har en annen tro eller et annet livssyn, heter det i stortingsvedtaket.

Kirkemøtets plan for trosopplæring ble vedtatt i 2009. Det er en kombinasjon av en rammeplan og et ressursdokument som skal stimulere arbeidet med å utvikle og gjennomføre lokale planer for trosopplæring.
Skolen er ikke lenger arena for trosopplæringen. Trossamfunnene har sammen med familien ansvar for trosopplæring for sine medlemmer. Fortsatt er det naturlig med et samarbeid mellom skolen og kirke, med utgangspunkt i skolens læreplaner.

Sterk folkekirke. Den norske kirke er en bred folkekirke som favner det store flertall av befolkningen. Rundt 83 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke, og nærmere 75 prosent av alle nyfødte blir døpt. Nærheten mellom folk og kirke, som har preget vårt land gjennom tusen år, er fremdeles sterkt til stede.

Trosopplæringsutvalget er en lokal ressurs i menighetene på Nesodden.
Det har en representant fra hver av menighetene, barne- og ungdomsarbeider, en representant fra prestene og trosopplæringsleder og møtes etter behov, minst fire ganger i året. Initiativ til møter kan komme fra trosopplæringsleder eller TUs medlemmer. Utvelget arrangerer årlig en inspirasjonssamling for alle frivillige i barne- og ungdomsarbeidet i de tre menighetene.
Utvalget har mandat til følgende:
  • å medvirke i det strategisk og langsiktig planarbeid for trosopplæringen
  • å gi innspill til planer, både når det gjelder innhold, rammer og økonomi. Barne- og ungdomsarbeider, prosjektleder og prest utarbeider et endelig forslag til opplegg
  • å se til at lokal plan for trosopplæring er i tråd med nasjonal plan og bygger på erfaringer fra prosjektperioden
  • å evaluere eksisterende opplegg for trosopplæring
  • å legge fram planer for menighetsrådene. Menighetsrådene har det overordna ansvaret.
Skal oppdatere. Utvalgets representanter for menighetene har et særlig ansvar for å holde menighetsrådet oppdatert på arbeidet med planen, mens prestene har et særlig ansvar for forankring og implementering av trosopplæringsplanen i menighetene.

Har du tanker, ønsker, ideer eller saker du ønsker utvalget skal ta opp? Ta kontakt med representanten fra din menighet:
  • Menighetene
  • Fra prestene: Kristine Skree Kristiansen