Kostnad ved gravferd og arbeid med gravsted

Det er anledning til å ta betalt for bruk av gravkapell, kremasjon og feste av grav. I tillegg kan det tas avgift for gravlegging av de som var bosatt utenfor kommunen.

Kostnad ved gravferd og arbeid med gravsted

Personer som er folkeregistrert i Sel kommune kan gravlegges på hvilken som helst av gravplassene i kommunen. Alle kommunens innbyggere har rett på fri (gratis) grav i 20 år. Etter 20 år kan pårørende fortsette å feste graven mot avgift for 5 år av gangen. Festeavgiften faktureres hver år.

Ektefelle/samboer som bor i annen kommune, men blir gravlagt ved siden av sin ektefelle/samboer, regnes som innenbygdsboende og har også rett på fri grav. Det samme gjelder utenbygdsboende barn som dør og ønsker å bli gravlagt her i Sel, hvor foreldrene bor eller er gravlagt.

Avdøde personer som på grunn av sykdom eller alderdom har bodd i en annen kommune mot slutten av livet, betraktes på samme måte som kommunens egne innbyggere og har rett til fri grav.

Avdøde personer fra andre kommuner kan gravlegges i Sel kommune mot at kostnadene ved gravferden og avgift for feste av grav betales.

Følgende priser for gravplasser i Sel:

Festeavgift, pr. år      kr.    350
Begravelse/bisettelse (seremoni utenbygdsboende)      kr. 5 900