Velkommen til vielse i Sør-Aurdal

Ta tidlig kontakt med kirkekontoret, for å avtale tid og sted for vielse. Det er ikke uvanlig å ta kontakt både ett og to år før selve vielsen, men vi finner også løsninger for dere som er mer spontane enn som så!  Dere har 5 forskjellige kirker, hvorav 2 stavkirker, og ett kapell å velge mellom. Det er naturlig å velge den kirken dere har et forhold til - enten gjennom oppvekst eller nåværende bostedsadresse - eller hytteadresse. Det finnes regler for om dere skal betale eller ikke - dette får dere avklart ved å ringe kirkekontoret.

Stavkirkene våre er spesielt populære å ha vielser i.
Hedalen stavkirke er åpen året rundt, mens Reinli stavkirke er en kirke som er best egnet for sommervielser. Bildet over viser alle kirkebyggene i Sør-Aurdal.

Det er Skatteetaten som står for prøving av ekteskapet. Det er svært viktig å få papirene i orden før selve vielsen - uten prøvingsattest kan ikke vielsen finne sted. En prøvingsattest er gyldig i fire måneder.

Gode avtaler må også gjøres med kirken, slik at bryllupet skal bli så fint som mulig. Presten vil ha en samtale med dere, og tar kontakt i god tid før vielsen. Ønsker dere selv å avtale tidspunkt for samtale, er det bare å kontakte kirkekontoret, så vil du settes i kontakt med prest. Både kirketjener og kantor (organist) skal også involveres i planene.