Kirkemøtet 2018

Arrangeres i Trondheim fra onsdag 11. april kl 12.00 til mandag 16. april kl 17.00. Her er alt du trenger å vite om Kirkemøtet og sakene som skal behandles. De fleste plenumssamlingene kan du følge direkte på nett-TV.

Foto: Tor Erik Chavez

Sakslisten for Kirkemøtet 2018

Programskissen for Kirkemøtet 2018

Deltakerne på Kirkemøtet 2018 (oppdatert 11. april)

Orientering til pressen

Bilder fra Kirkemøtet 2018 (flickr.com)

Opptak fra plenumssamlingene på Kirkemøtet 2018 (vimeo.com)

Kirkemøtet 2018 åpnet med gudstjeneste i Nidarosdomen onsdag 11. april.

Taler ved åpningen av Kirkemøtet 11. april:

Nett-TV

Opptak fra plenumssamlingene på Kirkemøtet 2018 (vimeo.com)

De fleste plenumssamlingene på Kirkemøtet blir direktesendt på nett-TV.

Torsdag 12. april kl. 09.00-13.00 - Sak KM 04/18 Orienteringssaker
Direktør i Kirkerådet, Jens-Petter Johnsen, holder sin orientering om virksomheten

Oppslag på kirken.no

Litt om noen av sakene:

• Kirkemøtet skal vedta nye regler for kirkevalg. Kirkerådet som forbereder sakene til behandling på Kirkemøtet, ønsker en mobilisering der flere grupperinger stiller lister til kirkevalget 2019.

• Kirkemøtet får til orientering historiens første regnskapsår for rettssubjektet Den norske kirke. Fra 1. januar 2017 overtok Kirkerådet/Kirkemøtet økonomistyringen av statlige overføringer til kirken. Årlig vedtar nå Kirkemøtet fordelingen av statstilskuddet til Den norske kirke. Over statsbudsjettet bevilges det (for 2018) i overkant av 2 milliarder kroner til Den norske kirke.

• Kirkemøtet skal fastsette ny ordning for utpeking av biskop. I dag er det Kirkerådet som tilsetter biskoper etter at bispedømmeråd har nominert kandidater og en omfattende avstemningsrunde er gjennomført. Mulige alternativer er å innføre en ren valgordning eller en ordning med tilsetting i et særskilt tilsettingsorgan.

• Kirkemøtet er ventet å opprette et samisk kirkelig valgmøte som skal avholdes hvert 4. år. Poenget er å sikre bedre representativitet fra samisk kirkeliv i Den norske kirkes styrende organer. Det foreslås at valgmøtet skal nominere kandidater til Samisk kirkeråd og de samiske kandidatene til de to nordligste bispedømmerådene.

• Kirkemøtet skal behandle en rapport om Den norske kirkes kunst- og kultursatsing. Kirkemøtet skal drøfte Den norske kirkes interesser i kulturpolitiske prosesser og som aktør og arena på kulturfeltet. I saksdokumentene beskrives betydningen av kompetanse og ressursbruk innen en rekke områder som kirkemusikk, andre kunstuttrykk, kirkebygg og kulturminner.

• Kirkemøtet skal gi sine siste innspill til regjeringens forslag om ny lovgivning om tros- og livssynssamfunn. Etter Kulturdepartementets høring i september-desember 2017 foreligger en oppsummering som legges fram for Kirkemøtet. Lovendringen som ventelig vedtas av Stortinget i 2019, vil oppdatere og forenkle den rettslige reguleringen av Den norske kirke og de øvrige tros- og livssynssamfunnene. For Den norske kirke er det et hovedpoeng at Kirkemøtet selv får myndigheten til å fastsette kirkeordningen. En av målsetningene er større grad likebehandling mellom tros- og livssynssamfunnene.