Åpning av ny navnet minnelund ved Bagn kyrkjegard

Åpningen av Sør-Aurdal sin første navnede minnelund skjedde i fager kveldssol onsdag 23. mai, og 25 deltok på denne fine stunden

Signe prest sørget for det seremonielle med bl.a nådehilsen, skriftlesing, velsigning og bønn. Det var flott stemmeprakt blant de fremmøtte, så "Å leva det er å elska" samt "Fager kveldssol" klang vakkert utover kirkegården og Vangen.

Kirkevergen fortalte litt om bakgrunnen for at Fellesrådet ønsket å etablere navnede minnelunder i Sør-Aurdal, og om jobben rundt dette, generelt og på Bagn spesielt. Vi har fått til en plass vi kan være veldig stolt av! Minnesmerket er godt synlig i landskapet, samtidig som minnelunden, når buskene rundt har vokst seg litt større og tettere, vil være noe avskjermet fra kirkegården forøvrig.
Her er en benk du kan sitte ved, og plass til å sette ned avskårne blomster eller tenne et lys. Øvrig pynt og stell tar kirkegårdsbetjeningen seg av.

Tore prest fortalte så litt om gravferdstradisjoner gjennom tidene og sammenlignet noen av disse tradisjonene med andre land.

Soknerådet sørget for kringle og kaffe - det ble prat, stilt spørsmål og vi var vel alle enige om at det på Bagn navnede minnelund er det gitt rom for sorg og refleksjon, men innbyr også til et synlig fellesskap som kanskje ikke føles så ensomt.

Vi har åpnet minnelunden med håp om at dette skal være et godt sted å minnes sine kjære.

Kirkevergen