Den eldste bibelen i Bagn sokn

Konfirmantene i Bagn jakter på gamle bibler! Som et ledd i samtalegudstjenesten vår 30. april, vil vi gjerne komme i kontakt med folk som eier gamle bibler i soknet.

Den eldste bibelen i Bagn sokn

Tro om det er det mulig å få se på gamle bibler, salmebøker og huspostiller som kanskje finnes rundt omkring i soknet?

Vi vil gjerne låne disse for å lage en liten utstilling i kirka denne dagen, altså 30. april,  dersom bøkene fremdeles kan håndteres. Vi lover å være forsiktige!

Vi skjønner jo det at folk er redde for slike klenodier så vi kan godt avtale at dere selv tar de med til kirken på søndag og tar de med hjem igjen – Men det er også mulig å levere de på kirkekontoret denne uken dersom dere ikke har anledning til å komme til kirken søndag.

I fjor hadde vi tilsvarende gudstjeneste med konfirmantene i Hedalen, og da kom det frem at i Stugarden finnes trolig den eldste bibelen i Hedalen. (se bildet) Den er én av 100 slike bøker som kom til Norge tidlig på 1600-tallet. Den særpregede boka er en stor tekst- og bildebibel fra 1632. Bibelen ble trolig brukt flittig, for i 1708 fikk den ny innbinding. I 1805 ble den solgt av Arne Olsen Stensrud til Stugarden for tolv riksdaler. Det var en stor sum penger på denne tiden, så den unike bibelen ble nok allerede da regnet som et klenodium.

Vi er spent på å se hvilke klenodier som skjuler seg i hjemmene i Bagn sokn og håper å høre fra deg dersom du vil låne ut bibelen, salmeboka eller huspostillen din. Ta kontakt med Signe prest på tlf 917 91 233, så vi har nogenlunde oversikt på forhånd.