Klokkespillkonsert i Begnadalen

I samarbeid med den kulturelle skolesekken har det siden onsdag vært avholdt klokkespillkonserter ved flere av skolene i dalføret. I dag var turen kommet til Begnadalen

Klokkespillkonsert i Begnadalen

Det var deilig vær, da bilen med klokkene kjørte inn på skoleplassen og publikum tok plass på gressplen foran kirken.  I klokkespillet er det 50 klokker.

Konsertene er som en opptakt til Nasjonalt seminar for kyrkjeklokker som startar mandag.  Og barnehagebarna og skoleungene i Begnadalen fikk både høre klokkespill, og prøve seg selv om de hadde lyst, og det var det flere som etterhvert hadde.
Det er flere klokkenister i Valdres om dagen, i Begnadalen fikk vi besøk av Vegar Sandholt som fortalte om klokker, om hvorfor han hadde begynt å spille og hvor lenge han hadde spilt. Vegar har spilt på klokkene i Rådhuset i Oslo tidligere, nå er det en elev av han som spiller der. Vegar fortalte også at det var veldig få klokkenister i Norge, så han oppfordret ungdom til å tenke i disse baner.

Her kommer noen videoer fra konserten, bilder finner du lenger ned på siden.
Anna og Vegard i  samspill.mp4
Hør et par av gutta fra Barnehagebarn prøvespiller.mp4
Vegar Sandholt spiller bruremarsj.mp4

Det ble en trivelig stund og vi anbefaler de som ikke har fått med seg dette til å benytte følgende muligheter:
Lørdag  kl. 1300 konsert  på Skiferplassen, Fagernes v/Vegard Sandholdt
Lørdag  kl. 1830 konsert på Skiferplassen, Fagernes v/Merle Kollom
Søndag  kl. 1200 konsert utenfor Aurdal kirke etter messa
Søndag  kl. 1600 konsert ved Slidredomen
Søndag  kl. 2000 konsert ved Valdres folkemuseum
Mandag kl. 1830 konsert ved Valdres folkemuseum

Nær 80 interesserte fra hele landet er venta til seminaret. For mer informasjon, sjekk hjemmesiden www.aurdalskyrkja.no