Pilegrim i Valdres til sommeren?

For trettende gang arrangeres en fellesvandring for pilegrimer gjennom Valdres, fra Hedalen stavkirke til St. Thomaskyrkja på Filefjell. Vandringen tar 8 dager.

Vegen er godt merket

Den går gjennom fire kommuner. Du får se fem stavkirker, tre middelalder-steinkirker, fire Olavs-minner. Her er mange andre kulturminner. Du får oppleve den vakre Valdres-naturen i sakte tempo.

Dette er ingen opprinnelig pilegrimsled, men St. Thomaskyrkja var et viktig pilegrimsmål i middelalderen.

«Vinden fra vest blåste gjennom Valdres da sagnet om Sunniva på Selje kom over fjellet, da biskopen i Svithuns-kirken i Stavanger var vår biskop, og da Thomas av Canterbury ble skytshelgen på Filefjell. Keltisk åndstradisjon med helliggjøring av naturen var en bærende kraft i kristningen av Valdres, og levde videre her.» Dette leser vi i brosjyren om sommerens fellesvandring.

Vandringen begynner med samling på Solheimen i Hedalen fredag 29. juni, og avsluttes på Filefjell lørdag kveld, 7. juli. Dersom du blir med, vil du på det tidspunkt være en stor opplevelse rikere!

Overnatting, mat, noe felles kjøring, frakt av bagasje, følgebil er inkludert i prisen. Du vandrer med en liten dagstursekk. Her er turledere og pilegrims-prest.

Kontakt Pilegrimsfellesskapet St. Thomas på e-post trondoi@online.no eller jbjahnsen@gmail.com for flere opplysninger og evt. påmelding.

Hans Enger