Stavkirkene i Valdres inviterer til åpen helg  18. - 20. august

18. til 20. august er det "Stavkirkehelg" i Valdres. Alle stavkirkene i Valdres er da åpne for publikum fra kl. 11.00-21.00 alle tre dagene.

Stavkirkene i Valdres inviterer til åpen helg  18. - 20. august

Valdres er i en helt unik situasjon som har hele seks av landets 28 stavkirker i vår region. Selv om de fleste har omvisningstjeneste om sommeren, er det langt fra alle fastboende eller hyttebeboere som har vært innom alle stavkirkene.

Det er viktig for oss at innbyggere og gjester blir kjent med de unike kirkene våre  og vi åpner derfor kirkene i håp og tro om at folk går "mann av huse" for å bli kjent med disse fantastiske kulturskuttene vi forvalter.

Mange frivillige gjør en ekstra innsats denne helgen for å åpne dørene for publikum. Og det skal være mulig å komme inn gratis i alle kirker mellom kl. 11.00 – 21.00 fredag, lørdag og søndag.

Det vil bli noe program i alle kirkene - det være seg gudstjeneste, omvisning, konserter og spel. Se plakat og program i lenker under.

Hegge stavkirke hadde 800-års jubileum i fjor, og i den forbindelse ble det satt opp et spel om den utrolige ferden over Valdresflya med altertavla på slutten av 1700-tallet. Dette spelet var en stor suksess og vil bli satt opp lørdag. Vi anbefaler alle som ikke fikk det med seg i fjor å ta turen til Hegge i år!.

Stavkirkene er noen av verdens eldste trebygninger, og bærer på en helt unik historie både når det gjelder byggeskikk og historie. I over 800 år har bygningene vært samlingspunkt for søken etter tro, håp og trøst.

I middelalderen var det hele 18 stavkirker og 3 steinkirker i Valdres. Desverre ble mange stavkirker revet på 1800-tallet, men vi i Valdres er i en særstilling som har greid å beholde hele seks stavkirker. Benytt sjansen til å bli bedre kjent med noen eller alle denne helgen i august.

VELKOMMEN TIL KIRKE!

bilde: Alterbildet Hegge stavkirke -