Begnadalen kapell

I den nord-østre delen av  Begnadalen kirkegård er det et gravkapell med bårehus i underetasjen. Beslutning om å bygge kapellet ble tatt i 1935, etter at det året før var gitt en testamentarisk gave til dette formålet.

Begnadalen kapell

Tegninger til kapellet ble utarbeidet av arkitekt Olav Olson, Øye i Valdres/Oslo. På grunn av krigen trakk det ut med arbeidet, og kapellet sto ferdig først i 1948. Etter at kirken hadde brent i 1957, fungerte gravkapellet som kirkebygg til den nye kirken var fullført.Gravkapellet har skip og kor i samme bredde. Koret er avsluttet i øst med femkantet apsis.På nord- og sydsiden av koret er det utbygg med sakristi og birom. Inngangen er i vest. I underetasjen er det bårehus.

Les mer om arkitekten Olav Olson ved å klikke her .