Reinli stavkyrkje

Reinli stavkirke er en enskipet stavkirke (langkirke) som ligger i bygda Reinli i Sør-Aurdal kommune i Oppland. Den faller under Valdres prosti i Hamar bispedømme.   Det har vært vanlig å datere stavkirken til siste halvdel av 1200-tallet eller på begynnelsen av 1300-tallet mens en nyere åringsdatering av deler av kirken indikerer etter 1326. Under en arkeologisk utgraving under kirkegulvet ble det i 1971/1972 funnet spor etter det som kan være to tidligere kirker. Det ble også funnet mynter fra Håkon Håkonssons regjeringstid 1250–1263.

Reinli stavkyrkje

På folkemunne har denne kirken gått under tilnavnet «Gamle Guri». De første skrevne kilder som omtaler en kirke på denne plassen er fra Olaf Haraldssons reise gjennom Valdres i 1023. Han skal ha besøkt Reinli. Det er antatt at det fantes et hov av noe slag på samme sted før den første kirken, en eller annen gang før år 1000.

Reinli stavkirke er svært godt bevart, det er forøvrig den eneste av stavkirkene som opprinnelig er bygget med skip og kor i samme bredde.

Omvisning
Reinli stavkyrkje er åpen for omvisning i skolens sommerferie. Ønsker du omvisning utenfor disse tider, ta kontakt med kirkekontoret på tlf.: 61348580 eller klikk her for info