Ås kirke - Åpen kirke/Veikirke i sommer også

Ås kirke vil også i sommer være åpen hele juli og litt ut i august. Kan du ta en økt som kirkevert?

Foto: Jon Kr. Øiestad

Kirken skal være åpen hver dag fra kl. 12 til kl. 18, fra 1. juli til og med 8. august, unntatt når det foregår kirkelige handlinger.

Menighetsrådet ønsker at Ås kirke fortsatt skal være en sommeråpen kirke, og at vi også har et tilbud om Veikirke i Follo. Utvalget for Åpen kirke sender derfor ut ny forespørsel om frivillige verter i ferietiden. Utvalget har fanget opp ønsker om at kirken bør være åpen litt utover i august, dette prøver vi å imøtekomme. Det avhenger selvfølgelig av om vi får tilstrekkelig med kirkeverter, men utvalget har tro på at det vil løse seg. Tidligere år har flere verter ønsket å ta flere vakter, så nå blir det anledning til det. Utvalget ønsker gamle og nye verter velkomne til en meningsfull sommer-tjeneste!

Tilbudet om Åpen kirke blir annonsert i flere kanaler: på Kirkerådets nettsider, av Visit Follo og via sosiale medier. Vi har fått tillatelse fra Statens Vegvesen til skilting på begge sider av rundkjøringa i Meierikrysset. Plakater henges opp der vi finner mulighet for det.

Medlemmene i utvalget deler på ansvaret med å åpne kirken på formiddagen og låse den om kvelden. Vi tilbyr en kopp kaffe/te eller saft, og litt kjeks. Det er laget fine brosjyrer som besøkende kan se i eller ta med seg, og det er anledning til å tenne lys i lysgloben. På varme dager er kirken sval og behagelig, og på kjølige, regnfulle dager er den varm og god. Det er mange som ønsker en stille stund, og kirkerommet er velegnet til ettertanke i fred og ro. Faktisk er det mange som i tillegg setter pris på at toalettene er tilgjengelige!

Mange besøkende er interesserte i kirkebygget som sådant, interiøret, inventaret, gamle klenodier osv. Kirkegårdene i Ås har ord på seg for å være velstelte og pene. Det setter man pris på. Det er fint å gå rundt på gravlunden, selv om man ikke har et ærend til en bestemt grav, men synes det gir ro eller er historisk interessant. Ås-folk som er innom gravlunden i løpet av sommeren, er spesielt velkomne en tur innom kirken også!

Velkommen til Ås kirke – sommeråpen Veikirke i Follo!

Utvalget for åpen kirke
Hanne-Marit Kjus Pettersen