Grønnere gravplasser i Asker

Bikuber, blomstereng og bedre avfallshåndtering. Det er noen av tiltakene gravferdsavdelingen i Asker iverksetter for å skape en grønnere hverdag på gravplassene.

Leder i gravferdsavdelingen, Michel Zelissen. Foto: Asker kirkelige fellesråd

Tiltak for miljøet

Fellesrådet har utarbeidet flere tiltak som skal føre til bærekraftig gravplassforvaltning. Publikum vil spesielt merke to av disse:

• Biologisk mangfold. Besøkende setter stor pris på velpleide gravplasser. Bier, humler og andre insekter sliter imidlertid med å finne næring når gresset og vilblomster ikke får blomstre. Vi legger derfor opp til villvekst på bestemte deler av gravplassene som ikke er i bruk. I tilknytning til to av gravplassene planlegger vi også å sette ut bikuber i samarbeid med lokale birøktere.
  • Bedre avfallshåndtering. I dag blir det meste avfallet på våre 9 kirkegårder sortert som restavfall. Selv om mestparten av gravpynten består av blomster, havner de i restavfallet fordi det er mange innslag av plast, metall og ikke-organisk materiale. Dette fører til at grønnavfall som kan bli til god kompostjord går til spille og blir en del av restavfallet, mens plast og metall forblir usortert. Det blir etablert større avfallspunkter ved inngangen til gravplassene, og disse blir bedre skiltet. Vi håper at publikum bidrar til kildesortering.

I tillegg til til villvekstområder og avfallshåndtering, arbeider Asker kirkelige fellesråd med tiltak mot gravlys i plast. Fellersrådet arbeider også målrettet mot en utslippsfri maskinpark. Mange av våre handholdte maskiner er allerede i dag batteridrevne og fra 2024 vil vi ta i bruk vår første utslippsfrie klippetraktor.

Samarbeid for fellesskapet

Asker kommune har som mål å være en framtidsrettet og bærekraftig kommune, en ambisjon som også Asker kirkelige fellesråd deler. Kommuneplanen for perioden 2020-2032 kretser omkring FNs bærekraftmål og kommnen har valgt å løfte frem seks av disse spesielt. Helt sentralt står da nummer 17: samarbeid for å nå målene. Som en stor lokalsamfunnsaktør bidrar Asker kirkelige fellesråd til det viktige arbeidet med å oppnå en bærekraftig utvikling i Asker.

Gjennom tiltakene ønsker fellesrådet spesielt å bidra til:

3 God helse: Vi bidrar til gode fysiske omgivelser, gjennom hensiktsmessige, tilgjengelige og godt vedlikeholdte arealer på gravplassene

11 Bærekraftige byer og samfunn: Vi bidrar til gode levekår for et biologisk mangfold på våre arealer og arbeider for miljøvennlig renovasjon og avfallshåndtering.

13 Stoppe klimaendringene: Vi velger verktøy og maskiner med grønn energi og vil bidra til at miljøvennlige produkter benyttes til gravpynt.