Ordføreren avduket milestein ved Røyken middelalderkirke

- Det gir ærefrykt å tenke på alle menneskene som har gått i disse fotefarene, hvilke liv de har levd, hvilke gleder og sorger de har båret på og hvilke refleksjoner og livsvalg vandringen har frambrakt.

Avduking av milestein ved Røyken middelalderkirke (Foto: Asker kirkelige fellesråd)

På pilegrimsledens dag 2. juni avduket ordfører Lene Conradi en milestein ved Røyken middelalderkirke (1229). Tunsbergleden forbi middelalderkirken erforbundet med pilegrimsleden til Nidaros, og milesteinen viser at det fra Røykenkirke er 655 kilometer til Nidaros, langs Vestleden over Haslum, Sundvollen, Gran og videre nordover. Ved Nidarosdomen, Olav den helliges gravkirke i Trondheim, står den såkalte nullsteinen.

- Vi snakker med ærefrykt om å gå i våre forfedres fotsporsa ordføreren. - Og knapt noen gang går vi så helt konkret i forfedrenes fotspor som når vivandrer langs pilegrimsledene. Det gir ærefrykt å tenke på alle menneskene som har gått i disse fotefarene, hvilke liv de har levd, hvilke gleder og sorger de har båret på og hvilke refleksjoner og livsvalg vandringen har frambrakt. På den måten er en pilegrimsvandring ikke bare en fysisk vandring – men kanskje enda mer en indre vandring, avsluttet Conradi før hun avduket steinen.

Tidligere på dagen hadde hun åpnet Turistforeningens nymerkede rute mellom Høvikvollen og Bødalen. Etter markeringen ved Røyken middelalderkirke fortsatt hun sammen med et trettitalls andre pilegrimer langs oldtidsveien mellom Røyken og Spikkestad, til gudstjeneste og framføring av Egil Hovlands pilegrimsmesse i Teglen kirke og kultursenter.

Tilsvarende milestein vil til høsten bli satt opp ved Asker kirke. Det er pilegrimsutvalget i Asker prosti med støtte fra Asker kommune og tidligere Viken fylkeskommune som bidrar til å reise de to milesteinene.

Ordfører Lene Conradi avduket milesteinen ved Røyken kirke. Foto: Asker kirkelige fellesråd