Milesteiner til pilegrimsleden gjennom Asker

"Vi snakker med ærefrykt om å gå i våre forfedres fotspor", sa ordføreren. "Og knapt noen gang går vi så helt konkret i forfedrenes fotspor som når vi vandrer langs pilegrimsledene"

Ordfører Lene Conradi avduker milesteinen ved Asker kirke

Det gir ærefrykt å tenke på alle menneskene som har gått i disse fotefarene, hvilke liv de har levd, hvilke gleder og sorger de har båret på og hvilke refleksjoner og livsvalg vandringen har frambrakt. På den måten er en pilegrimsvandring ikke bare en fysisk vandring – men kanskje enda mer en indre vandringavsluttet Conradi før hun avduket steinen ved Røyken kirke.

I sommer har vi fått to milesteiner til pilegrimsleden gjennom Asker. Den ene står ved Røyken kirke og ble avduket av ordfører Lene Conrad på Pilegrimsledens dag 2.juni. Den andre står ved Asker kirke og ble avduket av ordføreren 8.september.

Milesteinene viser avstanden fra stedet den står til Nidaros over Vestleden av Gudbrandsdalsleden. Vestleden tar av fra Tunsbergleden ved Haslum kirke og svinger vestover gjennom Krokskogen og videre over Ringerike, Hadeland og Gran til Gjøvik og Lillehammer.

Det er en økende interesse for pilegrimsvandring i vårt område. Flere deltar på dagsvandringer, og flere langvandrere er registrert langs leden.

Ønsker du å vite mer om pilegrimsarbeidet i Asker?

Se infosiden vår på Asker Kirkelige Fellesråd sine nettsider (lenket nedenfor). Her finner du nyhetssaker om pilegrimsarbeidet i Asker, historikk om den lokale pilegrimsleden, og generell info om det å være pilegrim. Siden oppdateres fortløpende og er Asker-kirkene sin nyhetsside for pilegrimer.

Bilde fra vandringen mellom Røyken kirke og Spikkestad kirke langs pilegrimsleden over Askestad etter avdukingen ved Røyken kirke. I front ser vi ordfører Lene Conradi og Åge Sjåfjell fra Røyken menighetsråd.

Bilde av milesteinen ved Røyken kirke.