Kirkene åpner for aktivitet igjen

Kirkene kan åpne for arrangementer og aktiviteter igjen. Barne- og ungdomsarbeidet har fått «trafikklys».

Foto: Kirkerådet

Se ny smittevernveileder for Den norske kirke (18.1) og nye nasjonale retningslinjer fra regjeringen.

De viktigste nyhetene er:

• Anbefalingen om å avlyse alle fysiske samlinger gjelder ikke lenger. Kirkene er fra 19. januar igjen åpne for arrangementer og aktiviteter med begrenset antall personer tilstede.
  • Arrangementer innendørs kan ha inntil 10 deltakere pluss medvirkende. Søndag 24. januar vil derfor de fleste kirkene i Asker ha Åpen kirke i stedet for gudstjenester. Følg med på menighetenes nettsider. Utendørs er grensen 200 deltakere pluss medvirkende.
  • Begravelser innendørs kan fortsatt ha 50 deltakere pluss medvirkende
  • Kirkerådet har laget en ny trafikklysmodell for smittevern i barne- og ungdomsarbeidet. Asker kommune har fortsatt skolene på rødt nivå, men det er ventet at kommunen med det første vil senke beredskapsnivået til gult. Da vil barne- og ungdomsarbeidet kunne fortsette som normalt, med hensyn til almene retningslinjer for smittevern.
  • Regjeringen har nå gitt Helsedirektoratet i oppdrag å foreslå en erstatning for regelen om «fastmonterte seter». Dette er en god nyhet, som vi håper snart vil åpne for flere mennesker i kirkebenkene

Kirkerådet og KA Arbeidsgiverforeningen for kirkelige virksomheter peker på tre forhold som blir prioritert i dialogen med myndighetene: Slutt på forskjellsbehandlingen med fastmonterte seter, forutsigbare rammer for påsken og vårens konfirmasjoner, og at kirkene blir prioritert ved gjenåpning av samfunnet.