Bispevisitas i Østenstad 4.-9. mai

Det skjer ikke ofte, men når det skjer, er det stor stas. Østenstad menighet får besøk av biskop Kari Veiteberg. Det blir en uke med tettpakket program hvor biskopen får oppleve hverdag og fest i Østenstad menighet.

Foto: Johannes Ek Reindal

I koronaåret 2020 skulle menigheten feiret kirkens 40-årsjubileum og ta imot biskopen på visitas. Da visitasen ble utsatt ett år, ble det ekstra god tid til å finpusse visitasmeldingen, rapporten om hva som har skjedd i soknet siden forrige bispevisitas.

En viktig forberedelse i forkant av en bispevisitas, er refleksjonen over hvem vi er som menighet, hvor vi står i dag og hvor vi skal sette kursen videre. Visitasmeldingen er et dokument som nå er ferdig trykket og tilgjengelig i kirken, men den kan også lastes ned fra denne siden. Se nederst i artikkelen.

En visitasmelding skrevet i et jubileumsår vil både se seg tilbake, gi et øyeblikksbilde og se fremover. Østenstad kirke ble innviet 23. mars 1980, men allerede i 1967 samlet ildsjeler seg i det som het Gisle og Vettre kirkelag og laget en plan for hvordan det kirkelige arbeidet kunne utvikle seg og bli et levende arbeid for den stadig voksende befolkningen i området. Planen tok utgangspunkt i det som allerede eksisterte og fungerte godt, og holdt dette opp mot det man antok kom til å bli behovene fremover. Det var en visjonær og ambisiøs plan, men ikke urealistisk. Mye av det som ble foreslått, ble etter hvert en del av den kirkevirkeligheten vi kjenner i Østenstad i dag. Dette kan du lese om i visitasmeldingen.

Når biskopen kommer på besøk 4.-9. mai, ser vi fremover og spør: Hva bør kjennetegne en levende folkekirke i år 2021 og årene fremover, og hvordan kan Østenstad kirke være en god nabo?

Programmet fra i fjor parallellforskyves, men det tas forbehold om endringer og justeringer i takt med de smittevernregler som til enhver tid gjelder. Menigheten kan imidlertid glede seg til å møte biskop Kari Veiteberg. Hun skal ha flere formelle møter med råd og arbeidslag i menigheten, og med våre naboer, blant annet skoleledere, nærmiljøsentralen i Vollen og Blakstad psykiatriske sykehus.

To arrangementene blir åpne for alle og strømmes gjennom Østenstad kirkes Facebookgruppe og Facebookside:

Onsdag 5. mai kl. 18.30-21.00 inviterer Østenstad Y’s Men’s Club i samarbeide med menighetens bibelgrupper til inspirasjonskveld og spør biskopen: Hvordan leser vi Bibelen? Vi håper på en innsiktsfull samtale om bibelforståelse og hvordan Bibelen kan belyse vår hverdag i dag. Biskopen deltar i en plenumssamtale med Marit Brandt Lågøyr, Per Trygve Normann og Ketil Hagen. Kjell Gunnar Kvamme leder samtalen.

Søndag 9. mai kl. 11.00-14.00 er det gudstjeneste hvor biskopen taler. Etter gudstjenesten holder hun sitt visitasforedrag, en oppsummering av hva hun har sett og opplevd i Østenstad menighet og hva hun utfordrer oss til å arbeide videre med. Både gudstjenesten og visitasforedraget blir strømmet og dermed åpent og tilgjengelig for alle som er på Facebook.