Smittevern i Askerkirkene

I Asker kan det nå være inntil 100 deltakere til stede innendørs. Antallet avhenger av kirkerommets størrelse. Alle skal kunne holde en meters avstand. Veilederen anbefaler 2 meters avstand ved sang innendørs.

Teglen, Spikkestad kirke- og kultursenter er en av kirkene som åpner dørene for 100 deltakere allerede på søndag. Foto: Jørgen Svartvasmo / Asker kirkelige fellesråd

Fra 23. februar er den nasjonale covid-19-forskriften endret og vi har fått oppdatert smittevernveileder for Den norske kirke. Den viktigste endringen er:

Dersom et arrangement gjennomføres med faste, tilviste plasser, kan det i Asker være inntil 100 deltakere til stede innendørs. Medvirkende kommer i tillegg. Antallet til stede vil fortsatt avhenge av kirkerommets størrelse. Alle skal kunne holde en meters avstand. Ved innendørs allsang anbefaler veilederen 2 meters avstand. Vi måler avstand skulder til skulder i alle retninger.

Du kan finne smittevernveilederen for Den norske kirke og lese mer om begrepet faste, tilviste plasser her.

Menighetene gjør nå nye vurderinger av hvordan man skal tilvise plasser og sikre avstandsreglene, innenfor den nye rammen på 100 deltakere.

For gudstjenester og kirkelige handlinger betyr det at vi går tilbake til en øvre grense i hvert kirkerom, justert for at de som bor sammen til vanlig kan sitte i kirke og kapell sammen. Eksempel: I Røyken middelalderkirke vil det med 1 meter avstand være plass til 35 deltakere på tilviste plasser.

Vedrørende gudstjenester med dåp vil den enkelte menighet ta stilling til om det fortsatt skal gjennomføres egen dåpsgudstjeneste. Dette med tanke på bevegelsene i kirkerommet.

Vi vil også videreformidle en oppfordringen fra kommunedirektør og kommuneoverlege i brev 19.2: «Hele Askersamfunnet må bidra i arbeidet med å begrense smittespredningen. Når samfunnet nå gradvis åpnes opp igjen, er det viktig å videreføre den felles innsatsen om smitteverntiltakene, slik at vi unngår ny nedstengning og gjenåpningen kan fortsette».