Innsamlingsrekord i Vardåsen!

Hele menigheten har engasjert seg i årets fasteaksjon i Vardåsen. Selv om de ikke kunne gå med bøsse, ble det samlet inn rekordbeløp!

Engasjert gjeng: Konfirmantene Torkil, Stine, Maxim, Gabriel og Eskild løp til inntekt for rent vann tirsdag 23. mars. Foto: Jorunn Bottolfs

Engasjerte konfirmanter

Tradisjonelt har konfirmantene tatt mye ansvar for Kirkens nødhjelps fasteaksjon i Vardåsen. Hver vår går de fra dør til dør med bøsser for å samle inn penger til det som er Norges nest største innsamlingsaksjon. Med dagens smittevernrestriksjoner måtte de tenke alternativt og 23. mars arrangerte de sponsorløp til inntekt for Kirkens nødhjelps arbeid. Menighetsepdagog Jorunn Bottolfs forteller at diakon Irene Wiik Halle har hatt hovedansvar for årets aksjon og at det også var hun som fikk ideen til et sponsorløp.

Hun forteller videre at konfirmantene har vist et fantastisk engasjement, og de har tatt kontakt med blant annet familie, venner og tidligere lærere, for å skaffe sponsorer til aksjonen!

På selve aksjonsdagen kom de i grupper på 6 personer og løp én time, utenfor kirken. Det ble spilt musikk og kapellan Olaf Huuse Haraldstad trådte frem som sportskommentator med ropert. Konfirmantene Gabriel, Maxim og Stine var godt fornøyd med å løpe istedet for å gå med bøsse.

«Det gir en god følelse å hjelpe» sier Gabriel.

«Også var det en god treningsøkt» mener Maxim.

«Kult å hjelpe så mange med rent vann» sier Stine.

Barnekor og søndagsskole

Den siste tiden har barnekorets fysiske øvelser blitt erstattet av digitale møter. Da måtte koret finne andre aktiviteteter enn å synge. Gjennom fastetiden har barnekoret fått et godt digitalt undervisningsopplegg om Kirkens Nødhjelp sitt arbeid. Koret har arrangert sponsorløp og utført hjemmeoppgaver. Dette vekket et enormt engasjement, der familie, venner og bekjente ble utfordret til å sponse både løp og oppgaver.

Også søndagsskolen har tematisert fasteaksjonen når de har møttes rundt bålpannen utenfor kirken. Søndag 21. mars løp engasjerte søndagsskoledeltakere sponsorløp for rent vann.

Rekordstort beløp

Årets fasteaksjon i Vardåsen har satt ny innsamlingsrekord med solid margin. Om morgenen torsdag 25. mars hadde resultatet passert 109.000 kroner. Det er nesten dobbelt så mye som ble innsamlet det siste året før pandemien, i 2019. I skrivende stund er Vardåsen den menigheten i Norge som har samlet inn sjette mest, og nest mest i Viken!

Sokneprest Dag Håland forteller at han er spesielt begeistret for at årets aksjon har motivert, involvert og engasjert folk i hele menigheten på en helt ny måte. Men aller viktigst er det at resultatet betyr at menigheten har samlet inn penger som gir rent vann til 440 mennesker på livstid!