Nå blir det dåp!

Fredag 19. februar kom beskjeden om at kirkene kan åpne for inntil 100 deltakere på gudstjenester og kirkelige handlinger. De neste dagene strømmet det inn med henvendelser om dåp til Askerkirkene.

Askerkirkene opplevde en økning i antall dåp i 2020, til tross for begrensningene som pandemien har gitt. Foto: Den norske kirke / Bo Mathisen

Stabile dåpstall gjennom pandemien

Pandemien har utfordret både kirken og dåpsfamiliene til å tenke annerledes. Kirkene i Asker har hele tiden tilbudt dåp til de som ønsker dette, men periodevis i egne dåpsgudstjenester innenfor de til enhver tid gjeldende begrensninger. «Statistikken for 2020 viser at de aller fleste har valgt å benytte denne muligheten til å gjennomføre dåp» forteller saksbehandler Elisabeth Brøndal hos Asker kirkelige fellesråd. Hun viser til at det totale antallet dåpshandlinger i 2020 var 378, en økning fra 364 dåp i 2019.

Aldri for sent

Med sosial nedstengning og periodevis svært begrenset kontakt har enkelte også valgt å utsette dåpen. Kirken har hatt tett kontakt med disse, og i samtale med familer der barnet er i ferd med å vokse ut av dåpskjolen har sentralbordet flere ganger fått spørsmål om når blir det for sent å døpe barnet?. Svaret på dette er at man blir aldri for stor for dåpen, og det er heller ingen krav til hva slags klær barnet skal ha under dåpshandlingen eller hvor stort dåpsfølget skal være. Det er faktisk tilstrekkelig at to av fadderne er tilstede.

I perioden etter november har mange utsatt dåpen på ubestemt tid. Det var disse som nå tok kontakt etter at regelendringen ble kjent. Prost Tor Øystein Vaaland hadde merket seg at det var færre dåp i årets to første måneder, og forteller at han gleder seg over den nye utviklingen: «Det er svært gledelig at folk igjen døper barna sine i Askerkirkene.»

Finmåling og beregning av antall plasser

Rammen er nå inntil 100 deltakere i tillegg til medvirkende. Imidlertid gjelder fortsatt  de øvrige smittevernreglene, og kirkebyggene har naturlige begrensninger. Alle deltakere skal holde 1 meter avstand, mens avstandskravet er 2 meter ved allsang.

Nå gjennomgås kirkene med tommestokk og målebånd for å tilpasse seg de nye reglene. De største kirkene har god plass og mulighet for å åpne for flere dåp. En del av de mindre kirkene har fortsatt  få tilgjengelige plasser og kommer til å fortsette med separate dåpsgudstjenester. Disse vurderingene pågår i menighetene de neste dagene, og en oppdatert oversikt legges ut på nettsidene i midten av uke ni.

Sokneprest Karoline Astrup måler opp avstand mellom plassene i Asker kirke. Foto: Grete Ellingsen Aaby