Begeistring for ny Varmestue på Askerholmen

Nå kan endelig byggingen av ny varmestue, botilbud, og nye lokaler for feltsykepleien starte. Et enstemmig formannskap i Asker kommune ga 10. februar startsignal for prosjektet på Askerholmen.

Her kommer de nye lokalene! Leder Gudrun Brøvig Silde (fv.) og nestleder Inger Johanne Aaby i Kirkens feltarbeid viser hvor den nye varmestua skal bygges på Askerholmen. Foto: Kjetil Borgenvik / Asker kirkelige fellesråd

Bygging på Askerholmen

Den 10. februar vedtok formannskapet enstemmig å gi kommunedirektøren fullmakt til å inngå kontrakt med entreprenør innenfor en kostnadsramme på 75,5 millioner kroner.

Dette betyr at vi er klare til å sette i gang byggingen av ny varmestue, midlertidig botilbud, nye lokaler for feltsykepleien og to plasser for nødovernatting på Askerholmen.

Kriteriene som lå til grunn for tomtevalget var blant annet at tomten måtte ligge i umiddelbar nærhet til Asker sentrum, gi mulighet for samlokalisering av botilbudet og feltarbeidet, og ha nærhet til andre aktuelle tjenestetilbud.

Viktig prioritering

Kirkens feltarbeid har drevet Varmestua i Asker sentrum i om lag 30 år. Varmestua er et samlingssted med tilbud om mat, arbeidsoppgaver og sosialt fellesskap, og er åpent på dag- og kveldstid hele året.

Det midlertidige botilbudet for mennesker uten bolig har vært samlokalisert med Varmestua siden 2014 og tilbudet er døgnbemannet.

Nestleder i Kirkens Feltarbeid, Inger Johanne Aaby, forteller om stor begeistring for kommunens prioriteringer og vedtak: «Kirkens feltarbeid i Asker er utrolig glad for at Asker kommune og våre politikere prioriterer verdige boforhold og gode arenaer for felleskap for målgruppa.»