Nye ledere i Askermenighetene

For å kunne videreutvikle menighetsarbeidet og gi bedre støtte for de kirkelige fagstillingene og menighetsrådene, har Asker kirkelige fellesråd utvidet antallet daglige leder i menighet. To ledere går dessuten av med pensjon til sommeren, slik at gruppen av daglige ledere fra høsten vil ha flere nye ansikter.

Nye ledere: Elisabeth Hagen Ristesund (fv.), Hildegunn S. Opstad og Heidi Kjølseth blir alle en del av ledergruppen i Asker kirkelige fellesråd i løpet av sommeren.

Elisabeth Hagen Ristesund (32) er tilsatt som ny daglig leder i Heggedal og Slemmestad-Nærsnes menigheter. Hun skal dele arbeidstiden likt mellom de to menighetene. Elisabeth er utdannet statsviter ved UiO, og har siden 2016 arbeidet som saksbehandler i NAV Familie- og pensjonsytelser. Hun bor i Asker, og har blant annet bakgrunn som frivillig i KFUK-KFUM og som leder i Ten Sing og barnekor. Hun har i flere år vært engasjert i KFUK-KFUM-Globals «Stop-poverty»-kampanje og i en periode bodd og arbeidet for YWCA i Kenya. Elisabeth tiltrer 9. august.

Hildegunn S. Opstad (44) er ansatt som ny daglig leder i Søndre Hurum og Nordre Hurum, kombinert med oppgaver som rådgiver i fellesrådets stab. Hildegunn er utdannet kantor og korleder, og har arbeidet som kirkemusiker på Sunnmøre og i Bærum. Fra 2013 har hun vært ansatt som seniorrådgiver i Kirkerådet, Avdeling for kirkefag. I Kirkerådet har hun blant annet arbeidet med rekruttering til kirkelige stillinger og tiltak knyttet til barn, unge og trosopplæring. Hildegunn bor i Asker, og har i flere år vært medarbeider i Vardåsen menighet. Hildegunn tiltrer 9. august.

I Røyken og Åros menigheter er Heidi Kjølseth tilsatt som daglig leder. Heidi er i dag rådgiver i fellesrådets enhet for administrative fellestjenester, og overtar etter Tove Sveva som går av med pensjon 1. juni. Heidi skal fortatt ha enkelte oppgaver som rådgiver, men bruke det meste av tiden i menighet.

Liv Ruud er i dag daglig leder for Heggedal og Østenstad menigheter, men skal fra 9. august være i Østenstad på heltid.

I Vardåsen går Kari Sorknes av med pensjon til sommeren, og Åshild Solgaard overtar som daglig leder fra 1. juli.

I Asker og Holmen fortsetter henholdsvis Grete Ellingsen Aaby og Frode Nordahl som daglige ledere.