Påsken er ikke avlyst!

Fram til 11. april er alle kommunene i Viken satt på tiltaksnivå A. Dette gir nye og begrensede rammer for kirkene i Asker. Vi vil selvsagt følge opp forskriften og intensjonen bak, selv om det betyr at vi dessverre ikke kan ha gudstjenester eller andre arrangementer i påsken. Heldigvis er påsken likevel ikke avlyst.

Alle kirkene i Asker må feire påske innenfor rammene av tiltaksnivå A. Her er de representert ved Filtvet kirke i Søndre Hurum menighet. Foto: Jørgen Svartvasmo / Asker kirkelige fellesråd

Smittevernveileder for Den norske kirke ble oppdatert 17.3. Denne henviser til se covid-19-forskriftens kapittel 5A. Overskriften er forbud mot arrangementer, men at vi kan gjennomføre gravferder med inntil 30 tilstede og vielser med kun brudepar, vitner og vigsler tilstede. Vi har i denne perioden dessverre ikke anledning til ha ordinære dåpsgudstjenester.

Her er de øvrige punktene:

• Fritidsaktiviteter for voksne er forbudt.
  • Innendørs fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år er forbudt. Vi kan i denne perioden ikke organisere barne- og ungdomsarbeidet innenfor trafikklysmodellen.
  • Fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år er på visse vilkår tillatt utendørs for grupper på inntil 10 personer. Det er for eksempel mulig å samle en konfirmantgruppe samles utendørs med 2 meter avstand.
  • Menighetene kan strømme gudstjenester og andre program. Ved digitale produksjoner er det grense på inntil 10, inkludert utøvere og de som lager produksjonen. Det skal være 2 meter avstand mellom hver medvirkende.
  • Menighetene kan holde kirkedørene åpne for å tilby samtaler, bønn, lystenning og nattverd for enkeltpersoner.
  • Påbud om hjemmekontor, så langt dette er praktisk mulig.
  • En til en samtaler er tillatt. Det er dessverre ikke anledning til gruppesamtaler, slik som sorggrupper.

Til tross for alle begrensninger og belastninger som mange opplever i denne tiden: påskehåpet lever likevel! Følg med på menighetens nettsider, Askerkirken på Facebook og alle de digitale gudstjenestesendingene denne påsken.

Hold avstand – hold ut – hold sammen.