Tiltaksnivå B forlenget

Asker kommune er fortsatt omfattet av tiltaksnivå B frem til og med 16. mai. Dermed er det kun antallsbegrensningen for gravferdsseremonier som endrer seg fra 10. mai.

Smittevern: Kapellan Audun Vad Petersson og Oslo biskop Kari Veiteberg under visitas i Østensad. Foto: John Grimsby

Asker kommune er fortsatt omfattet av tiltaksnivå 5b i Covid-19-forskriften. Dette er utvidet til og med 16. mai. Det betyr at med unntak av begrensning i antallet til stede i gravferd, blir det ingen endringer i rammene for kirkelig virksomhet i Asker i uken som kommer.

Regjeringen har besluttet at fra mandag 10. mai begrenses antallet som kan være tilstede i gravferder i kommuner omfattet av tiltaksnivå B (Asker). Da blir det kun tillatt med inntil 50 deltakere i gravferder/seremonier ved grav.

Smittevernveilederen for Den norske kirke ble 30.4. oppdatert med denne endringen.

Ved neste revisjon av smittevernveilederen er det håp om at blant annet at rammene for sommerens konfirmantleirer vil foreligge.