Å være vertskap i "Åpen kirke"

Er det noe for deg å være vertskap i «Åpen kirke» i Asker?

Åpen kirke. Foto: Knut Lundby

At kirken er åpen gjennom uka betyr mye for mange. Kirken er der for alle.

På reise i mange land er vi er vant til å kunne gå inn i kirker, se på kirkekunst, lære om historien og sette oss ned i stillhet for å oppleve kirkerommet.

Før korona-nedstengningen var Asker kirke alltid åpen på dagtid. Gjennom korona-perioden lærte vi at å kunne komme inn i kirken var viktig for mange. Da var det nødvendig å ha et vertskap i kirken mens den var åpen. Dette ble utgangspunktet for det vi i dag kaller "Åpen kirke".

Å være vertskap for "Åpen kirke" er først og fremst inspirerende. To kirkeverter holder kirken åpen sammen. Det er mange som er glade for å finne kirkedøra åpen og folk som ønsker velkommen. Det å være i kirken på en 2-timers økt gir også vertskapet rom for fellesskap, stillhet og ettertanke. Dette er en oppgave som handler om å være til stede, og er ikke krevende når det gjelder erfaring eller kunnskap.

Antall besøkende varierer - for eksempel avhengig av været for de som går på kirkegården og steller, og om det er begravelser i kapellet. Oftest er det snakk om mellom 2 og 10 besøkende i den perioden kirken holdes åpen på dagtid, mellom klokka 12 og 14.

De fleste som kommer er ikke selv blant den aktive kjernen i kirke og menighet i Asker, men kjenner tilhørighet på ulike vis og vil oppleve kirkerommet, sitte stille og tenne lys. Noen trives med en hilsen og en prat, andre tar ingen kontakt med vertskapet. Noen bærer med seg sorg og har ting å streve med. De ønsker først og fremst trygghet for å kunne være i kirken med alt sitt, oftest i stillhet. Om det er behov for samtaler med erfarne sjelesørgere kan vertskapet formidle kontakt.

Vil du vite mer, eller kan du tenke deg å være kirkevert i «Åpen kirke», kan du kontakte diakon Inga Mari Ramsfjell-Kind, tlf. 906 53 194

Kontaktinformasjon for Asker menighet

Asker menighet

Kirkelia 3