Leievilkår for kirkerommet i Holmen menighet

Før kontraktinngåelse og før innsending av søknadsskjemaet:

Kirkebygget – for vår tro og til Guds ære.

Generell informasjon rundt et leieforhold:

• Interesserte leietakere søker om utleie via eget søknadsskjema.
  • Kirkerommet behandles forsvarlig og med respekt.
  • Kirkebygget er egnet til arrangementer som tjener det kristne budskap, jfr. Forskrift om regler for bruk av kirkene §4. Kirkebygget er hovedsakelig ment til gudstjenester, diakoni, omvisninger e.l., jfr. §7, men det er også åpent for andre kirkelige og kulturelle arrangementer. Konserter (instrumental og sang), korøvelser, eller annet lignende arrangement kan gjennomføres i kirkerommet.
  • Konsertprogram skal godkjennes før kontraktinngåelse.
  • Det skal avtales omfang av leieavtalen inkl. billettsalg, honorar, ofring osv.
  • «backstage», bruk av utstyr, rigging, oppvarming og aktuell tid må avtales separat med daglig leder.
  • Etter avtale og mot betaling kan menigheten stille med kirketjener/brannvakt.
  • Nøkkelhenting og levering avtales med daglig leder i god tid før arrangementet.

Om kirkebygningen:

• Kirkebenker skal ikke flyttes.
  • Alterringen skal ikke flyttes.
  • Installasjoner (f.eks. dåpstre, juletre, julekrybbe, påskeutstilling m.m.) skal ikke flyttes elle tas ned.
  • Alt inventar og utstyr skal behandles med aktsomhet. Ved ønske om å gjøre tilleggsinstallasjoner som ekstra oppheng, sikringer m.m. må dette avtales med kirketjener.
  • Kirken har egnet akustikk for konserter og innspillinger.
  • Kirkens instrumenter kan kun brukes etter avtale i søknadsskjema/kontrakt.
  • Publikumskapasitet i kirkerommet er maks 300. Det kan rigges inntil 175 stoler i menighetssalen (leies separat). Leietakeren har ansvar for at antallet ikke overskrider dette, og at det er tilstrekkelig antall vakter/brannvakter mens arrangementet foregår.
  • Utøverareal er området foran alterringen (ganske smalt, men i nesten hele kirkeskipets bredde).
  • Det er oppmerkede plasser til to rullestolbrukere.
  • Bygget har rullestolheis.
  • Toalett og handicaptoalett finnes i underetasjen.
  • Det er trappefri inngang til underetasjen (under svalgangen). Kirkens hovedinngang er trappefri.
  • Tenning av stearinlys skjer kun etter avtale med kirketjener eller daglig leder.
  • Det er ikke lov å bruke røykmaskin.
  • Hvis leietaker stiller med egne brannvakter, må disse få opplæring i forkant. Kontakt kirketjener i god tid for avtale om opplæring. Det signeres en protokoll.
  • Gjeldende branninstruks er del av utleiekontrakten.
  • Rømningsveier må være fri. Det er leietakerens ansvar å orientere publikum om disse.
  • Fotografering innvendig til kommersiell bruk skal godkjennes av daglig leder. Leietaker har ansvar for samtykke fra fotograferte personer.
  • Tilleggslys-installasjoner og ekstra oppsett av miksepult e.l. må avtales separat med kirketjener eller daglig leder.

Tekniske forutsetninger:

• Varmestyring utføres kun av kirketjener.
  • Strømuttak: Kirkerommet har 16A. Til større produksjoner finnes 3-fase uttak tilgjengelig.
  • Miksepult: iLive-T112, Allen & Heath. Benyttes etter avtale.
  • PC og projektor for framvisning på veggen finnes og kan anvendes etter avtale.
  • Kirken har teleslynge. Se kart ved inngangsdøra for aktuelt område.

Andre forutsetninger ved bruk av kirkerommet:

• Leietakeren skal se til at ledsager med ledsagerbevis får gratis inngang på arrangementet.
  • Det er ikke lov å servere alkohol i kirkerommet.
  • Det er ikke lov å servere mat og drikke i kirkerommet.
  • Stemming av orgel og flygel skal avtales med kirkens kantor eller daglig leder. Ev. kostnader som ligger utenfor ordinær, regelmessig stemming, belastes leietakeren.
  • Blomsterblad, ris eller lignende skal ikke kastes/strøs i eller utenfor kirken.
  • Kirkeklokkeringing er kun tillatt etter særskilt avtale med sokneprest.
  • leie av ekstra utstyr avtales med daglig leder.
  • Ved store arrangementer må arrangør ha parkeringsvakter da kirken har noe begrenset parkeringsplass.

Annonsering:

• Leietaker er ansvarlig for annonsering.
  • Hvis det er ønsket å publisere i menighetens kanaler, kontakt daglig leder.

Priser

• Ved utleie med billettsalg beregnes 15 % av billettinntekter, minimum kr 1950,- per arrangement.
  • Ved utleie uten billettinntekter, minimum kr 1950,-.
  • Ved utleie til enkeltstående øvelse/korseminar etc.: kr 1500,-.
  • Ved avtale om kirketjener som brannvakt: kr 1500,-
  • Ved bruk av tilstøtende menighetssal tilkommer leie kr 1500,-. (Ev. 2000,- hvis også kjøkkenet skal benyttes.)

Daglig leder har anledning til å avgjøre hvilken kategori søkere tilhører dersom det skulle være tvil om dette. Samme gjelder andre avtaler.

Ved slutten av leieforhold

• Ordensreglene er en del av kontrakten, men vil finnes i et eget dokument.
  • Kirkebygget, inne og utenfor, skal forlates ryddig og rent etter leieforholdet.
  • Leietaker forplikter seg til å fylle ut oppgjørsskjemaet som vedlegges kontrakten. Dette returneres til utleieren, utfylt og signert, senest i løpet av tre påfølgende arbeidsdager. Inntektsdelen, som i henhold til kontrakten er avtalt med utleieren, skal sendes senest to uker etter fakturering.