Fortellingen om en troende ateist

-Den svenske forfatteren og nobelprisvinneren Pär Lagerkvist var nær venn av kunstneren Henrik Sørensen, og besøkte Holmsbu flere ganger. De var svært ulike personligheter, men vennskapet varte livet ut. «Henrik er min eneste venn» sa Lagerkvist.

Hege Eidseter og Frank Tangen med et av Henrik Sørensens portretter av vennen Pär Lagerkvist. Foto: Pål A. Berg

Søndag 30. juni presenterer Frank Tangen forestillingen «Pär Lagerkvist -en troende ateist» i kulturkapellet, Holmsbu. Med seg har han forteller Hege Eidseter og det blir musikalske innslag med Sophia Hugo Cabo på cello.

Pär Lagerkvist (1891 – 1974) var svensk forfatter, poet og dramatiker. I 1951 fikk han Nobels litteraturpris for sitt forfatterskap, spesielt utløst av romanen «Barrabas». Han var en av verdens mest leste forfattere på 1900-tallet.

Ville frigjøre seg
-Lagerkvist kjempet for å frigjøre seg fra den kristendommen han var oppdratt med, men lengtet samtidig tilbake til barndommens enkle tro, sier Frank Tangen. - Dette avspeiler seg i mange av diktene og bøkene hans, blant annet «Barrabas». I denne forestillingen setter vi utdrag fra denne romanen inn i rammen av Lagerkvists egne erfaringer. Lagerkvist kan ikke plasseres i noen bås som «troende» eller «ateist», og nettopp det gjør ham interessant. Han var en stillfarende person, men det kunne storme inne i ham.

Forestillingen handler også om vennskapet mellom Sørensen og Lagerkvist, og hans opphold i Holmsbu – som ikke alltid var like vellykket.

Sophia Hugo Cabo, som medvirker på cello, er fra Holmsbu. Hun er en ettertraktet frilansmusiker og vikarierer ofte i orkestre som Bergen Filharmoniske Orkester og Kringkastingsorkestret (KORK).

Vil du lese mer om hva som skjer i Holmsbu kirke og Holmsbu kapell i sommer? Se sommerprogrammet for kunstnerkirken og kulturkapellet og oversikt over gudstjenester i Søndre Hurum. Ønsker du omvisning med Frank Tangen i kunstnerkirken Holmsbu kirke kan du lese mer om bestilling av gruppeomvisning i Holmsbu kirke, eller hvordan du kan få en gratis "kunstpause i kunstnerkirken" en lørdag i sommer.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet