Forbryter uten brekkjern

Mange kjenner Stein Lunde fra hans forestillinger for barn. Nå kommer han til kulturkapellet ved Holmsbu kirke med sin første forestilling for et voksent publikum, og lover en sterk historie.

Stein Lunde forteller en sterk historie om løsgjengeren og dikteren Hans Aleksander Hansen, i kulturkapellet på søndag. Foto: Knut Røthe

Forestillingen i kulturkapellet ved Holmsbu kirke handler om løsgjengerloven, Opstad tvangsarbeidshus og Hans Aleksander Hansens liv og diktning. Lunde har vært opptatt av denne historien siden ungdommen.

-Noen historier må ikke glemmes, sier han.  - Tenk om du blir dømt til ett og et halvt års fengsel, etter å ha blitt tatt noen ganger i beruset tilstand på byen. Hvis du fortsetter drikkinga og nok en gang blir tatt, blir du fengslet i tre år. Og hvis du senere blir tatt i fylla, får du nok en gang tre år. Og noen rettssak trengs ikke, bare en «rettslig forføyning».

Humor

Dette var en realitet i Norge fram til 1970.  En av dem som var et offer for løsgjengerloven, var dikteren Hans Aleksander Hansen fra Drammen. I sin diktning og i fortellingen om sitt liv la han aldri skjul på sitt problematiske forhold til alkohol. Han tilbrakte elleve år på Opstad.

Selv om «Forbryter uten brekkjern» omhandler et alvorlig tema, er forestillingen, i likhet med Hans Aleksander Hansens diktning, full av humor og overraskende poenger. Elleve av diktene hans som er tonesatt av Stein Lunde, er med i denne forestillingen.

Barneteater landet rundt

Stein Lunde er utdannet som klinisk pedagog, og jobbet lenge i barne- og ungdomspsykiatrien. Så startet han sitt eget enmanns teater med barneforestillinger, og opptrådte over hele landet. Fra 1986 til 1998 bodde han med familien i Holmsbu.
-Det ble mye lang reisevei med 100 – 120 forestillinger landet rundt. Holmsbu var et flott sted å vokse opp for barna, men da de skulle begynne på videregående bestemte vi oss for å flytte til Asker slik at både de og jeg kunne spare reisetid.

Likevel har familien holdt kontakten med Holmsbu, og feirer gjerne 17. mai der.
-Vi har gode minner om nærheten til menneskene i et lite lokalsamfunn.

Etter hvert vendte Lunde tilbake til psykiatrien, men da han ble pensjonist hentet han fram igjen materialet om dikteren og løsgjengeren Hans Aleksander Hansen.
-Jeg var opptatt av ham allerede som ungdom, og begynte å sette melodi til diktene han. Så dette er en person som har opptatt meg gjennom det meste av livet.

Stein Lunde har allerede fortalt historien om Hans Aleksander Hansen i 40 forestillinger, og nå i kulturkapellet søndag kl. 15.

Vil du lese mer om hva som skjer i Holmsbu kirke og Holmsbu kapell i sommer? Se sommerprogrammet for kunstnerkirken og kulturkapellet og oversikt over gudstjenester i Søndre Hurum. Ønsker du omvisning med Frank Tangen i kunstnerkirken Holmsbu kirke kan du lese mer om bestilling av gruppeomvisning i Holmsbu kirke, eller hvordan du kan få en gratis "kunstpause i kunstnerkirken" en lørdag i sommer.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet