Flere går til gudstjeneste!

Lyver statistikken? - Nedenfor kan du lese sokneprestens innspill i årsrapporten.

Flere går til gudstjeneste!

Det peker oppover! v/Dag Håland

Det slår meg hver gang det er tid for årsrapport og oppsummering av året som er gått: Vi kan sannelig være takknemlige for kirken vi har og alle menneskene som kommer til samlinger her, på et stort mangfold av aktiviteter som skjer året gjennom.

Når vi oppsummerer liker vi naturlig nok tall som peker oppover. Iblant kan vi bli for mye opptatt av tall og kvantitet. Det er viktig å si at også samlingene med få deltakere eller det gode møtet mellom to mennesker er like viktig og verdifullt som gudstjenesten med stappfull kirke på julaften. Mangfoldet av samlinger er i seg selv en berikelse og gir muligheter for mange og ulike erfaringer og samtaler. Vi er opptatt av å møte hverandre og se hverandre både i gudstjenesten, i trosopplæringstiltakene, i det tilfeldige møte på kirketorget eller i praten ved et av de runde bordene.

I alt dette forblir gudstjenestene menighetens hovedarena slik vi også beskriver det i vårt visjonsdokument. Samlingen om Ordet og sakramentene og sendelsen fra kirken ut i hverdagen og ut i verden vil alltid være avgjørende i det vi er som kirke. Vi vil gjerne være så mange som mulig når vi møtes.

Ved opptelling til statistikk for 2019 bekreftes en merkbar tendens: Flere går til gudstjeneste i Vardåsen kirke. Gjennomsnittlig gikk 121 til gudstjeneste i 2018. I 2019 var tallet 143. Den samme tendensen ser vi ved nattverddeltakelse i gudstjenester, en økning fra 77 til 83 i gjennomsnitt hver gang det er nattverd. 7605 deltok på gudstjenester i kirken på søn- og helligdager, det høyeste tallet på de 10 siste årene. I offer og kollekter ved gudstjenester er også tallet steget vesentlig, fra 230000 for 10 år siden til 361000 i 2019 (310000 i 2018).

Med over 10000 på alle gudstjenester i 2019 gir det et snitt på 145 fordelt på 69 gudstjenester. I dette tallet er alt fra skolegudstjenester til nattverdgudstjeneste 2 tirsdagsmorgener med 10 deltakere (prestene) regnet med.

Kan vi da kanskje si at mange syns det er ok å være med på gudstjeneste i Vardåsen kirke? Mange gir uttrykk for det. Noen faktorer som kan være en del av dette kan nevnes her:

1. Det omfattende og godt tilrettelagte korarbeidet som vår kantor Yngvild driver. Voksenkoret Vox cordis og barne- og ungdomskorene deltar i gudstjenester og bidrar til involvering og aktivt engasjement omkring gudstjenestene. I tillegg til konserter og andre opptredener som motiverer for deltakelse. Vi gleder oss også over SeniorSangen som kommet til i korarbeidet og deltar i gudstjenester flere ganger i halvåret.

2) Det har mye å si at vi har hatt søndagsskole i snart 20 år og at dens regelmessighet bidrar til at flere familier kommer oftere i kirken. Det er flott å se barna som kommer fram til lysgloben og tenner lys før de går ut til egen samling. Mange trofaste medarbeidere gjør dette mulig.

3) Det flytter stadig nye og unge familier til vårt område. Flere av disse finner sin plass i kirken. At det ikke bare er «vi over 60» som finner det verdifullt å gå regelmessig til gudstjeneste er fint å registrere.

4) Vi nevner også kirketorget nok en gang. Det sosiale møtestedet mellom festen i kirkerommet og hverdagens utfordringer er viktig. Det knyttes mange kontakter, og noen blir kjent med noen som de ikke kjente fra før. Regelmessig kirkekaffe året gjennom har vist seg å være mulig takket være et stort antall frivillige medarbeidere som stiller opp og gjør klart for kirkekaffe hver søndag.

5) Regelmessig forbønnstjeneste er et avgjørende fundament for alt som skjer. Mange gjør en usynlig tjeneste i det daglige i det å be for mennesker og be for menigheten. Bønnesamlingene på torsdager er en del av dette.

6) Økt gudstjenestedeltakelse har ikke sin grunn i antall dåpshandlinger. Det har vi ikke hatt flere av i 2019 enn i 2018. I 17 av gudstjenestene på søndager i 2019 ble barn døpt. Disse har ofte med seg familien i gudstjenestene. 19 barn fra Vardåsen ble i tillegg døpt i andre kirker, noe som gjør at vi «mister» 6-7 i gjennomsnitt pr gudstjeneste. Mange av dem ble døpt i Asker kirke.

Vi vandrer videre med freidig mot. Vi vil være med å gjøre en forskjell i menneskers liv. Vi vil også være synlige i vårt nærmiljø og bidra positivt til at gode ting skjer for mennesker omkring oss. Vi er stolte over at vi 3 ganger i året kan dele ut et velredigert infoblad(menighetsblad), og at dette blir delt ut av frivillige til alle husstander. Det er et synlig signal for enhver husstand i vårt område om at Vardåsen kirke finnes.

Jeg våger å si det så sterkt: Jeg tror Gud vil kirke på jorden, Gud vil Vardåsen kirke her hos oss, og der er vi alle regnet med. Det er vår Skaper, vår Frelser og vår Livgiver som har bedt oss om å være kirke her hos oss. Han har også gitt oss et viktig løfte med på den vandringen vi er en del av:
«Vær modig og sterk! La deg ikke skremme, og mist ikke motet! For Herren din Gud er med deg overalt hvor du går.» (Josva 1,9)

Vardåsen kirke februar 2020

Dag Håland  sokneprest