Info til konfirmanter og foresatte

Du er velkommen som konfirmant i Vardåsen kirke. Vi gleder oss til å bli kjent med deg!

Info til konfirmanter og foresatte

Menneskeverd. Tro og livsmestring. Kritisk tenkning. Identitet. Etikk.
Gudstjeneste og trospraksiser. Temaene i konfirmasjonssamlingene er
mangfoldige og varierte, akkurat som konfirmantene selv. Vi oppdager nye sider
ved Gud, oss selv og hverandre gjennom lek, leir, samtaler og fellesskap i løpet
av åtte samlinger fra januar til mai, og fire dager på konfirmasjonsleir.

Å være konfirmant er å gå på oppdagelsesferd
Kanskje har du gjort deg noen tanker om hvordan det er å være konfirmant. Vi tenker at det er litt som å gå på oppdagelsesferd. Som å gå inn på en sti i skogen eller en gate i byen som du ikke har gått på før, hvor du kan oppdage noe nytt. Går det an å tro på en fyr vi ikke ser? Og Jesus, hvem er egentlig han? Hvordan kan en eldgammel bok si noe til oss moderne mennesker? Ganske snart vil du oppdage at det er flere som lurer på akkurat det samme som deg. Vi kan undre oss og lete etter svarene sammen. Som konfirmant kan du utforske hva dette med kirke og tro er. Still spørsmål. Vær kritisk. Hold fast på det gode. Ganske sikkert finner du noe verdifullt på stien som vil være med deg resten av livet.

Samlinger
Vi samles annenhver torsdag kl.16 og begynner med å spise taco sammen. Du kan slappe av etter
en lang skoledag, og prate med venner, og kanskje få noen nye?
Vi gjør aktiviteter for å bli bedre kjent, og samles i grupper som
utforsker tro og liv. Etterpå samles alle i kirkerommet til avslutning. Så kan du bli igjen og henge utover kvelden om du vil, og spille bordtennis, foosball eller biljard. I tillegg til samlingene på torsdagskvelder deltar konfirmantene på noen gudstjenester i løpet av semesteret.

Leir
Konfirmasjonsleir er det store høydepunktet! Vi kan nesten garantere at du kommer hjem
med trøtte øyne og et smil om munnen. Og kanskje nye venner fra helt andre steder?
Konfirmantene i Vardåsen menighet reiser nemlig på leir til Grimstad sammen med mange
andre menigheter juli/august.
Sjekk ut hekta.no for mer informasjon. Det blir latter, lek og moro, idrett, bading, aktiviteter,
musikk, underholdning og læring i skjønn forening. Gjør deg klar for et minne for livet!

Tilrettelagt konfirmasjon
Vi ønsker å legge til rette for at alle kan være konfirmanter og få gode opplevelser i kirka vår. Hvis du ikke kan eller vil være med på konfirmantsamlingene slik de er beskrevet her, forsøker vi å lage
et alternativt opplegg. Vi har lang erfaring med ungdommer med behov for særlig tilrettelegging.
Noen ganger samarbeider vi med andre menigheter i Asker for å kunne tilby gode, tilrettelagte
opplegg. Ta kontakt med oss så snart som mulig om dette gjelder dere, så vi kan planlegge
sammen.

Foreldremedvirkning
Konfirmantforesatte bidrar med å lage og servere middag én
torsdag i løpet av perioden, sammen med en ansatt i kirken.
All kontakt med foresatte foregår på sms og epost.

Konfirmantavgiften er på rundt 450,- (utgifter til mat).
I tillegg kommer utgifter til konfirmantleir, ca. 3500,-.
Dersom du harvanskeligheter med å betale for leiren, kan du søke til konfirmantansvarlig om å få
dekket hele eller deler av beløpet. Vi kan ikke garantere noe, men så langt har vi alltid fått med alle!

Dåp
For å bli konfirmert, må man først være døpt. Konfirmanter som ikke er døpt som barn kan døpes før
konfirmasjonen. Er konfirmanten døpt i et annet land eller et annet kirkesamfunn enn Den norske
kirke, trenger vi skriftlig bekreftelse på dåpen.

Konfirmasjon
Konfirmasjonene blir holdt 13. og 14. september 2025. Disse dagene er konfirmasjon kl 13.00 lørdag og kl 11.00 søndag. Dette velger dere ved påmelding. Det er lurt å være tidlig ute med påmelding da populære tidspunkt fort fylles opp.

For mer info og påmelding: https://www.kirken.no/konfirmasjon

Informasjonsmøte: Torsdag 17. oktober kl. 17:30.
Minst én foresatt må være med i tillegg til konfirmanten.

Ta gjerne kontakt med oss, når som helst, hvis dere har spørsmål om konfirmasjon!

Vardåsen menighet
Vardefaret 40