Vigselsliturgien

I løpet av selve vigselen så er det åpent for å komme med bidrag av forskjellige slag. Det kan være et bidrag i form av musikk eller høytlesning, men det kan også være medvirkning på enkelte liturgiske ledd fra bryllupsfølget.

Blant de kulturelle innslag kan det også åpnes for elementer som understreker parets etniske bakgrunn. I par der den ene parten har en annen kirkelig tilhørighet enn Den norske kirka, kan det etter godkjennelse av biskopen åpnes for deltagelse fra den andres tilhørende kirkesamfunn. Både når det kommer til medvirkning fra andre kirkesamfunn og kulturelle innslag, skal de eventuelle tilpasses vigselshandlingens gudstjeneste karakterer og ikke bryte med Den norske kirka sitt trosgrunnlag.

Om det er ønsket med innslag som skal komme i tillegg til liturgien, kan dette plasseres etter ledd 9. Forbønn. Der navnene skal nevnes, kan man bruke fullt navn eller fornavn, etter hva som føles naturlig for hvert enkelt par. Under ledd 7. Ekteskapsinngåelse skal det brukes fullt navn.

Under kirkemøtet den 30. januar 2017 vedtok de en ny vigselsliturgi som ønsker likekjønnede par velkommen til å gifte seg i Den norske kirke. Denne liturgien kan også brukes av alle som ønsker.