En trygg kirke for alle

Juni er den internasjonale Pride måneden. I Dalane forlenges feiringen inn i august, gjennom en markering med stor og god oppslutning. En dyktig komite har jobbet systematisk, med et varmt bankende hjerte, for å få til gode samtaler i en inkluderende og gledefull markering. Det har de lykkes med.

Ansatte med folkevalg og frivillig under fjorårets Pride parade.

Av Elin Wood

Egersund menighet vedtok i forrige menighetsrådsperiode å søke Egersund kirke inn som «Trygg kirke» i Skeivt kristen nettverk. Vi står nå på listen over trygge kirker i Rogaland. Å bli «Trygg kirke» sees som viktig del av vår menighetsutvikling der toleranse, mangfold, likeverd, inkludering og nestekjærlighet er det åndedrett som fyller lungene.

I lys av Guds kjærlighet arbeider Egersund menighet aktivt for at det skal kjennes trygt å være LHBT+ i kirke og menighet. Kirkens deltakelse i Pride paraden, samt å gjennomføre Regnbuemesse er en sentral del av vårt arbeid. I tillegg er det en inspirasjon til å la kirken og menigheten preges av mangfold, likeverd, inkludering og nestekjærlighet resten av året.

For å stå på Skeivt kristent nettverk sin liste over trygge kirker og menigheter er det tre spørsmål vi må kunne svare positivt til. Kan LHBT+ personer inneha alle frivillige oppgaver/tjenester i vår menighet? Kan vi bekrefte at det er sannsynlig at LHBT+ personer som er åpne om sin legning vil bli akseptert og tatt godt imot av både ledelse og menigheten forøvrig? Og kan vi bekrefte at vi er en kirke som jobber aktivt for å gjøre det trygt å være LHBT+ i menighetens felleskap? Spørsmålene forplikter, og vi arbeider for at det er slik her i Egersund kirke og menighet.

Samtidig som Skeivt kristent nettverk stiller oss disse spørsmålene, understreker de samtidig at det ikke er deres mål at alle skal mene og tro det samme - heller ikke i samlivsspørsmål. Det går fint an å leve side om side med gjensidig respekt for ulikhetene. De skriver videre på sine nettsider at «Problemet oppstår når man forskjellsbehandles eller ekskluderes fra oppgaver og tjenester i kirke og menighet på bakgrunn av legning». Egersund menighet stiller seg helhjertet bak denne problem forståelse.

Det er sterkt å lese Ingrid Rastens personlige leserinnlegg i Dalane Tidende 6. juni i år. Hun ble tildelt tittelen «årets forbilde» på Dalane Pride i 2023. I leserinnlegget beskriver Ingrid hvor livredd hun var for at noen i oppveksten skulle skjønne at hun ikke var som majoriteten når det kom til legning. I møte med Egersund kjente hun en stor redsel, selv etter hun hadde flyttet og kom hjem på besøk. En redsel for å bli vurdert til ikke å være verdig livet. Det er sterk lesning!

Vi er i stand til å påføre hverandre mye unødig smerte, med det som blir sagt og gjort og det som ikke sies. Det er som om vi innimellom glemmer at alle er vi skapt i Guds bilde og elsket av Gud. Vi har alle et ansvar for å oppdage Gud i den fremmedes, den som er ulik oss selv, sitt ansikt. La regnbueflagget og årets Pride minne oss om Guds flotte skaperverk, mangfoldig og unikt.