Glade vandrere i vestlandsk vær

Vi var til sammen 25 personer som gikk hele eller deler av vandringen fra Egersund kirke til Ogna kyrkje i anledning Skaperverkets dag, første dagsetappe langs Kystpilegrimsleia. En gruppe fra KABB (Kristent arbeid blant blinde) deltok fram til Hellvik stasjon, og ellers kom et par ekstra etter Hellvik.

En positiv gjeng med gode klær for all slags vær.

Av Marit Fimland og Kenneth Pedersen

Været var... variabelt, men det bedre enn hva værvarselet meldte for noen dager siden: Det gikk noen byger, men ingen ble gjennomvåte, annet enn at noen ble våte på beina i myrlendt terreng mellom Lunhulen og Vestlandske hovedvei ved Spjødåna.

Vi hadde mye oppholdsvær og fikk flere solgløtt også. Underveis hadde vi to kortere stille etapper - og småprat, samt korte stopp med sanger, tekstlesning og bønner.

Den planlagte friluftsgudstjenesten ble i stedet holdt innendørs på Hellvik Bedehus grunnet vær og vind. Ved ankomst ventet en flott gudstjeneste ved prest Leif Wikøren Nilsen der Marius Gjermestad, Brit Marit Eie og Carl Markus Gjermestad bød på flott trekkspillmusikk til salmene, rett og slett nydelig. Samtlige 43 fremmøtte så ut til å sette stor pris på dette.

Vi fikk servert kaffe, saft og "kirkepølser"! Vel framme på Ogna gikk vi i samlet flokk rundt kirka, og avsluttet med verdens vakreste protestsang - "Deilig er jorden".