Julebykirken i julebyen

Nytt torg, nytt juletre, ny juleby –  julestemningen er garantert på plass etter to uker med sydende liv i sentrum.  Dette fortjener vi, i en tid hvor bekymringene er urovekkende store hos mange. Hva er hemmeligheten? Eierskapsfølelsen. Julebyen er bygget og innredet av mange gode krefter. Ungdommer fra videregående skole.

Egersund Kirke Foto Ivar Barane

Frivillige mannskaper med forskjellige talenter. Idèskapende folk i mange ledd. Felleskapsfølelsen. Opplevelsen av at julebyen tilhører alle. Barn, unge, foreldre og besteforeldre. Intimiteten. Å møte mennesker så nært, vandre rundt, se og treffe andre, kjente og ukjente, dele forventningene og gleden fremover mot jul.

I det mangfoldige, tette og gode programmet for julebyen hører også julekirken med. Kirken som gjennom 400 år har sett generasjoner komme og gå. I glede, i sorg, i livets små og store øyeblikk. For mange et anker i tilværelsen, et håp for liv og fremtid. Et sted for refleksjon og ro midt i alt det travle. Også i julebyens travelhet kan den være et godt pusterom. Den er der for alle. Derfor er den også åpen i julebyen. Kom gjerne inn, varm deg litt, ha en stille stund, se gjerne på de fine jubileumsvottene som ligger der. Votter med Egersund kirke 400 år som motiv. Julebyen nå. Kirkejubileum neste år.

God adventstid!

Tekst: Knut Pettersen