Seniorer - problem eller ressurs?

På møtet i Seniorforum sist torsdag, hadde vi besøk av Per Inge Ruud, tidligere rektor på flere barneskoler i Sola kommune. Han fortalte om Kullingane, et opplegg der kommunen årlig inviterer de som fyller 65 år til møte.

Foto: Per Arne Sandvold

På forhånd var det plukket ut noen tilfeldige i kullet til å forberede samlingen sammen med ansatte i kommunen. Kommunen startet i 2019 med 54-kullet, og omtrent 1/3 av årskullet har møtt opp på samlingene. 15 personer hørte på foredraget på Menighetssenteret, herav flere politikere.

Ruud fortalte at kommunen tidligere inviterte de som hadde fylt 75 år, men opplevde å komme alt for sent i kontakt med aldersgruppen. De ønsket å forberede pensjonistene til en best mulig framtid, og ville derfor komme i kontakt med dem før overgang til pensjon. Han sa at de eldre har kommet for å bli, og mente at den beste måten å forutsi fremtiden for dem er å skape den. Han spurte: «Er det en eldrebølge eller en ressursbølge vi står over for?»

Tankegang er et stikkord både når kommunen møter denne aldersgruppen, og hvordan aldersgruppen ser på seg selv. Fra å si: «Jeg vil ikke, jeg må ikke, du kan ikke tvinge meg, jeg er pensjonist», kan tankegangen endres til «Jeg er pensjonist. Jeg kan! Jeg tør! Jeg vil!». Det skaper livsinnhold, menneskemøter og livsmestring å få bidra på en eller annen måte.

I Sola kommune har de blant annet etablert MannKan, et mannetreff som har vokst fra 5 personer til 70, og er for alle aldersgrupper. De har også etablert Solaturene, som arrangerer turer på 5-7 km. Og de har gjennomført en Seniormesse, der aldersgruppen møtte frivillige lag og foreninger i kommunen, og hørte aktuelle foredrag.

I Eigersund kommune er det vel 2800 innbyggere over 65 år, og mange av dem er friske og ressurssterke. Flere av oss mener at et liknende opplegg kan være aktuelt også i Eigersund kommune. Seniorforum har som motto «et sted å delta og et sted å bidra». Det kan også være en møteplass for denne aldersgruppen. Neste møte er 15.3.2023 om de store spørsmålene innen klima, miljø, bærekraft og naturtap.

Per Arne Sandvold