Sommervær på Slettebø

Søndag 16. juni møtte den strålende sommersola opp i Egersund, og gav både store og små en varm og opplevelsesrik sen-formiddag på Slettebø. Begivenheten Sommer på Slettebø, som arrangeres av Dalane Folkemuseum, Røde Kors, 1. Egersund Speidergruppe, og Egersund Menighet, har nå blitt et så fast innslag i midten av juni at man kan kalle det for en tradisjon.

Mye god mat til de fremmøtte på plassen.

Av Raymond Pettersen

I den gode varmen fra sola hadde mange barnefamilier møtt frem for å få en hyggelig opplevelse sammen, og stemningen var både til å ta og til å føle på. Små barn gikk hånd i hånd med sine foreldre, og større barn sprang rundt på området. Her kunne de blant annet kose seg med å lage trebåter, som de kunne sende ned en kunstig elv. De kunne besøke Bamseambulansen, lære seg sjonglering med hjelp fra Flaks-sjonglører, kaste ball på boks, og bowle med ball. Speideren fikset med spikking og taukamp, og man kunne lage sin egen button. Mange smil var å se hos både dem og foreldrene, og latteren hang løst.

Flinke sangere fra Kulturskolen holdt konsert for de fremmøtte, og underholdt oss med sang fra et så vidt spekter som rap med data-brødre-duoen Mario og Luigi til klassisk sang fra Cosette sin «Castle on a cloud» fra musikalen Les Miserable.

Som før var det også mulig å se seg om på den gamle gården, det gamle landstedet fra den gangen Egersund hadde sin egen sorenskriver. Museumsområdet byr på mye interessant og spennende å se og lære for både unge og gamle.

Egersund Menighet stod for søndagsskole for de små med god, gammeldags flanellograf, og her fikk barna høre historier fra Bibelen. Mellom søndagsskole-øktene ble det vist film og servert popcorn inne i kirken, for dem som ville ha litt pause fra sol og aktivitet. Og for dem som var sultne og tørste var det kiosk med enkel servering, hvor barna kunne delta i trekning av premier for å ha deltatt på aktiviteter. Alt i alt var det nok en gang en hyggelig og vellykket formiddag for småbarnsfamilier og andre interesserte på Slettebø.