Informasjon om Enebakk menighetsråd med fellesrådsfunksjoner og planlagte møtedatoer

Nedenfor finner du informasjon om Enebakk menighetsråd, samt planlagte møtedatoer. Siden vil jevnlig oppdateres og endringer i oppsatt møteplan kan forekomme.

Håndbok for menighetsråd og kirkelig fellesråd - foto Torstein Kiserud/Den norske kirke

I Enebakk er 60,1% av befolkningen medlemmer i Den norske kirke/Enebakk sokn (SSB-tall for 2023).

Enebakk menighetsråd er et folkevalgt organ, valgt for en 4 års periode av medlemmer av Den norske kirke i Enebakk under Kirkevalget 2023, og menighetsrådets møter er i utgangspunktet offentlige og åpne for alle som ønsker å være tilstede for å høre på. Det er bare unntaksvis at dørene lukkes. Det skjer kun når en sak som skal behandles, er unntatt offentlighet.

Hva betyr det å være menighet og hva er menighetsrådets oppgaver?

I håndbok for menighetsråd og kirkelig fellesråd står det (s. 11):

"Å være menighet er å være kirke i et lokalsamfunn, av og for mennesker i soknet.
Det handler om å åpne rom for tro og legge til rette for at evangeliet kan forkynnes til mennesker gjennom hele livet. Kirkeordningen § 12 sier følgende om menighetsrådets oppgaver:
«Menighetsrådet skal ha sin oppmerksomhet henvendt på alt som kan
gjøres for å vekke og nære det kristelige liv i soknet, særlig at Guds
ord kan bli rikelig forkynt, syke og døende betjent med det, døpte gis
trosopplæring, barn og unge samlet om gode formål og legemlig og
åndelig nød avhjulpet.

Menighetsrådet har ansvar for at kirkelig undervisning, kirkemusikk
og diakoni innarbeides og utvikles i soknet.»

Dette er det overordnede oppdraget til menighetsrådet. Menighetsrådet skal ta endelige og overordnede avgjørelser om mål og retning for menigheten. Deretter skal de styre ressursbruk og personell slik at retningen opprettholdes og målene blir nådd. Denne prioriteringen av ressursbruk vil i særlig grad foregå når fellesrådssaker behandles, og vil blant annet bygge på planarbeidet i menighetsrådet. I Enebakk, som er en ettsoknskommune, behandler menighetsrådet også saker som vedrører gravplassforvaltningen.

Menighetsrådet har ingen planlagte møter i sommerferietiden. Nedenfor finner du en oversikt over planlagte møter fra høsten av.

Planlagte møtedatoer 2. halvår

Planlagte temaer

Tirsdag 3. september

Økonomi – takkoffer, givertjeneste, misjonsprosjekt